Nieuw vanaf 1 november: operatoren moeten een (kleine) compensatie geven bij panne

© Getty Images

Wie minstens acht uur zonder internet of telefoon valt, zal daarvoor vanaf 1 november in bepaalde gevallen een compensatie krijgen van zijn telecomoperator. Nieuwe wetgeving gaat dan van kracht.

De regeling voorziet in een schadevergoeding van minstens één euro van zodra de telecomdiensten acht uur onderbroken zijn. Na 24 uur komt er per dan nog een euro bij plus vijftig eurocent voor elke dag dat de onderbreking duurt.

Compensatie in natura

Wie een abonnement heeft, krijgt recht op ten minste een dertigste van het maandelijkse abonnementsgeld als dat de waarde van de eerder genoemde compensatie overstijgt.

De telecomoperatoren kunnen de klant ook een compensatie in natura voorstellen, zoals een gratis film. Die moet dan wel minstens de waarde van de financiële schadevergoeding hebben. Als de consument niet op dat voorstel ingaat, moet de operator de financiële compensatie geven. Wanneer er sprake is van overmacht, geldt de nieuwe regeling niet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content