Proximus komt met Proximus+

Proximus lanceert een (bijna) alles-in-één-app

© Proximus
Michel van der Ven
Michel van der Ven Technologiejournalist bij Data News.

Telecombedrijf Proximus heeft een nieuwe app uitgebracht die meerdere digitale diensten bundelt. Proximus+, zoals de toepassing heet, wordt ook beschikbaar voor wie geen klant is bij de operator.

Proximus+ vervangt in de komende weken de MyProximus-app, die bij meer dan een miljoen klanten op de smartphone staat. Gebruikers kunnen er als vanouds hun telecomdiensten mee beheren, maar de operator voegt er ook diensten aan toe die niets met telecom te maken hebben.

‘Naadloze ervaring’

Die functionaliteiten komen deels van Proximus zelf, zoals Pickx, Doktr en de parkeertoepassing 4411, maar ook van externe partners. Zo is het bij de start onder meer mogelijk om een restaurant te boeken, vervoersbewijzen van NMBS of De Lijn te kopen, het energieverbruik op te volgen (via EnergieID of Fluvius) en de weersvoorspellingen van KMI te raadplegen. Ook spelletjes maken deel uit van het aanbod.

Proximus belooft een naadloze ervaring. Wie bijvoorbeeld betaalgegevens invoert om een parkeersessie te betalen, zal dat later niet opnieuw moeten doen om een trein- of busticket af te rekenen. Binnenkort komt er nog een dienst bij voor budgetbeheer en om cashbacks te verdienen bij handelaars. Ook navigatie en realtime-waarschuwingen in het verkeer staan op de planning. Daarbij wordt dan weer een beroep gedaan op de technologie van Be-Mobile.

Proximus is niet de eerste met een dergelijke overkoepelende app. Internationaal is het Chinese WeChat een bekend voorbeeld – die toepassing omvat zelfs een eigen betaalsysteem en wordt inmiddels door ruim een miljard mensen gebruikt. Elon Musk wil dan weer allerlei diensten toevoegen aan X (het vroegere Twitter) om er een ‘everything app’ van te maken. In België bundelt bank-verzekeraar KBC ook al diverse diensten in zijn applicatie.

Schatkist vol data

Ook wie geen klant is bij Proximus, kan verschillende toepassingen in Proximus+ gebruiken. Het telecombedrijf hoopt uiteraard dat die niet-klanten op termijn wel een abonnement nemen. Voor Proximus levert de app ook een besparing op, omdat het de marketing voor zijn verschillende diensten samenbrengt en de ontwikkelingskosten lager worden. Op geïntegreerde diensten van externe partners verdient Proximus commissies.

De app lijkt een schatkist vol persoonsgegevens, maar daar ziet Proximus op korte termijn nog geen inkomstenstroom in. De focus ligt op het uitwerken van de diensten en het aantrekken van klanten, klinkt het. Pas bij een zeer groot volume zouden de gegevens inkomsten kunnen genereren. Proximus belooft voorzichtig en transparant met alle data om te springen.

Proximus+ is gratis beschikbaar voor iOS en Android. Niet-klanten van Proximus kunnen zich veilig aanmelden via Itsme.

Musk ziet aankoop van Twitter als opstap naar een ‘alles-app’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content