Apple verliest terrein op Chinese smartphonemarkt

iPhone 16

Apple heeft in het eerste kwartaal van dit jaar minder smartphones verkocht in China, meldt onderzoeksbureau Canalys. De iPhone-maker verscheepte in de eerste drie maanden 9,2 miljoen toestellen naar China en zakte daarmee naar de vijfde plek van bestverkopende fabrikanten in het land.

Xiaomi leverde met 13,3 miljoen toestellen de meeste smartphones af in het Aziatische land. Het Chinese concern voerde de leveringen met 40 procent op ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar en had een marktaandeel van bijna 20 procent. Huawei volgde op de voet met 13 miljoen toestellen. Daarna komen Oppo en Vivo, met respectievelijk 10,6 miljoen en 10,4 miljoen verscheepte toestellen.

Ook de totale Chinese smartphonemarkt groeide. Het aantal geleverde smartphones kwam in het eerste kwartaal 5 procent hoger uit op 70,9 miljoen stuks. Dat herstel komt volgens Canalys deels door het Chinese subsidiebeleid en een opleving van het consumentenvertrouwen.

Tegenwind

Apple was eerder nog de koploper in de Chinese smartphonemarkt, maar kampt daar met tegenwind door felle concurrentie van Chinese merken. Het marktaandeel van het Amerikaanse concern daalde in de eerste drie maanden van dit jaar naar 13 procent.

Voor Xiaomi was het voor het eerst in tien jaar dat het bedrijf de koppositie op de Chinese markt pakte.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content