Mobiele telecommarkt werd de voorbije jaren (meestal) goedkoper
De meeste consumenten zagen de voorbije vijf jaar de markt van mobiele telecomabonnementen goedkoper worden. Dat blijkt uit een studie van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT).
De regulator onderzocht de goedkoopste mobiele abonnementen op de markt in januari 2019, 2021 en 2024 voor tien consumentenprofielen, afhankelijk van hun nood aan mobiele data. Voor alle profielen geldt een belbehoefte van minstens duizend minuten en een sms-behoefte van minstens tweehonderd berichten per maand.
Kleinverbruiker blijft volle pot betalen
Wat blijkt? Voor de meeste consumenten is de markt gunstig ontwikkeld, met uitzondering voor wie heel weinig data nodig heeft. Voor consumenten met een beperkte behoefte aan data (1, 2 of 5 GB) zijn de prijzen niet geëvolueerd. Tussen 2021 en 2024 bleef de prijs van het goedkoopste abonnement stabiel op 15 euro per maand. De minimumprijs voor een abonnement met minstens 10 GB is daarentegen aanzienlijk gedaald: van 27 euro in 2019 tot 15 euro in 2024. Bovendien nam het verschil tussen het goedkoopste aanbod en de duurdere merken af, wat volgens het BIPT op meer concurrentiële druk kan wijzen.
Een consument met middelhoge databehoeften (meer dan 10 GB) zag het bedrag dat hij minimaal dient te betalen ook aanzienlijk dalen. Om bijvoorbeeld over 20 GB per maand te beschikken, moest men vijf jaar geleden nog ministens 39 euro neertellen, terwijl het goedkoopste abonnement in januari 2024 nog maar 15 euro kostte.
Meer secundaire merken
De voorbije vijf jaar kwamen ook abonnementen met datavolumes van meer dan 20 GB op de markt. ‘De prijzen variëren echter nog sterk tussen de verschillende merken, met een duidelijke kloof tussen secundaire merken en de premiummerken’, aldus het BIPT. Sinds 2021 zijn er ook abonnementen op de markt voor consumenten met zeer hoge databehoeften (vanaf 100 GB), waarvan de prijzen de afgelopen jaren zijn gedaald. Voor een databehoefte van 100 GB en 200 GB daalde de minimale prijs van 50 euro per maand in 2021 naar respectievelijk 39 euro en 47 euro in 2024. In januari van dit jaar boden slechts twee merken zo’n aanbod aan.
Dat de markt voor mobiele data gunstig is geëvolueerd, heeft volgens het BIPT te maken met de introductie van secundaire merken door de grote operatoren. Denk maar aan Scarlet, Mobile Vikings en hey!.
De studie komt ook met een maar. Er blijft immers ruimte voor verbetering. Een internationale prijzenstudie van het BIPT toonde immers aan dat hoewel België zich in de middenmoot bevindt voor de middelhoge databehoeften, het duurder blijft dan zijn buurlanden voor de beperkte en de zeer hoge databehoeften.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier