Telefoonpauzes van één minuutje houden de klas beter bij de les
Een pauze van slechts één minuut blijkt effectief te zijn om het smartphonegebruik in de klas te verminderen én de focus van scholieren te verbeteren. Het is een positiever alternatief voor een totaalverbod, denken Amerikaanse onderzoekers.
Eerder onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van technologie in de klas een positieve invloed kan hebben op de prestaties van leerlingen. Het is echter maar de vraag of dat ook voor smartphones geldt. Veel leerlingen gebruiken hun telefoon zelfs tijdens de les, waardoor ze er hun aandacht minder bij hebben.
De kersverse Vlaamse regering plant alvast een volledig smartphoneverbod in de lagere scholen. Voor het secundair onderwijs komt er eerst nog een onderzoek, maar de middelbare scholen krijgen al wel het advies om de telefoons meer aan banden te leggen.
Geen totaalverbod
Amerikaanse psychologen hebben nu onderzocht of korte ‘telefoonpauzes’ waarin studenten even op hun toestel mogen kijken, voordelen kunnen bieden. Ze vinden het alvast een meer positieve aanpak dan het instellen van een totaalverbod.
‘Onze studie toont aan dat telefoonpauzes nuttig kunnen zijn om het gebruik van mobiele telefoons in de schoolbanken te verminderen’, zegt Ryan Redner, onderzoeker aan de Southern Illinois University. Dergelijke pauzes resulteren volgens de onderzoekers bovendien in betere resultaten op tests en toetsen.
Gedurende een heel semester heeft Redner samen met zijn collega’s de effectiviteit van telefoonpauzes geëvalueerd die respectievelijk één, twee of vier minuten duurden. In het onderzoek werd telefoongebruik gedefinieerd als ‘het aanraken van de telefoon’.
Overwegend positief
De bevindingen blijken overwegend positief. Wanneer leerlingen wisten dat er telefoonpauzes zouden worden ingevoerd, gebruikten ze hun telefoon over het algemeen minder vaak.
Tijdens de lessen met telefoonpauzes van één minuut bleek het telefoongebruik ook het laagst. Het is nog niet helemaal duidelijk waarom dat het geval is. ‘Een mogelijke verklaring is dat één minuut voldoende is om een paar berichten te lezen en te versturen’, zegt Redner. ‘Als leerlingen tijd hebben om meerdere berichten te verzenden, zullen ze wellicht ook weer meer berichten ontvangen en tijdens de les opnieuw willen reageren.’
In klassen waar de één-minuutpauzes werden toegepast, waren de testresultaten van leerlingen het best. Er werden regelmatig hogere gemiddelde scores (boven de 80 procent) vastgesteld. Het blijkt dus dat als leerlingen tijdens de les hun telefoon minder gebruiken, het leerproces minder verstoort geraakt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier