
Telenet verloor opnieuw klanten in eerste kwartaal
Telenet heeft in het eerste kwartaal zowel op het breedbandnetwerk als op het mobiele telefonienetwerk abonnees verloren.
Dat blijkt uit de vrijdag gepubliceerde kwartaalcijfers van Liberty Global, het Amerikaanse moederbedrijf van de Belgische telecomoperator. Op het vaste internetnetwerk verloor Telenet netto 2.100 klanten. Vooral het hoofdmerk Telenet kende een groter verloop, zegt Liberty. Groei bij dochtermerk BASE kon dat maar deels compenseren. Met BASE mikt Telenet op klanten die minder willen betalen.
‘Terugkeer naar groei’ is verdwenen
In het laatste kwartaal van 2024 had Telenet nog het aantal breedbandklanten voor het eerst in twee jaar zien stijgen. CEO John Porter sprak toen over ‘een terugkeer naar groei’, maar die positieve trend wordt dus niet verder gezet. Op het mobiele netwerk verloor Telenet netto 3.700 abonnees, volgens Liberty een gevolg van de hevige concurrentiestrijd na de lancering van de nieuwe speler DIGI. BASE deed het wel beter na aanpassingen in het aanbod, klinkt het.
Financieel wel op koers
Financieel zit Telenet wel nog op koers om zijn doelstellingen voor het hele boekjaar te halen. De omzet steeg met 2,7 procent tot 721,2 miljoen euro. Het ‘ebitdaal’-winstcijfer kwam 2,6 procent hoger uit op 304 miljoen euro. Dat is de winst voor intresten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen, maar na leasekosten.