“Telecomcontract verbreken mag maximaal 15 euro kosten”
CD&V-senator Peter Van Rompuy pleit voor een verbrekingsvergoeding van maximaal 15 euro bij telecomcontracten. Die oproep lanceert hij nadat de Ombudsdienst Telecommunicatie vorige week aankaartte in 2010 1.842 klachten ontvangen te hebben over het stopzetten van telefoniecontracten. Die hoge en onverwachte verbrekingsvergoedingen zijn voor Van Rompuy een “structureel probleem”. Abonnees worden gelokt met tijdelijke promoties maar na de promotieperiode stijgt vaak het tarief. Door een hoge verbrekingsvergoeding op te nemen in het contract, proberen de telefonieoperatoren de abonnees aan zich te binden, hekelt de senator, wat de marktwerking verstoort.
CD&V-senator Peter Van Rompuy pleit voor een verbrekingsvergoeding van maximaal 15 euro bij telecomcontracten. Die oproep lanceert hij nadat de Ombudsdienst Telecommunicatie vorige week aankaartte in 2010 1.842 klachten ontvangen te hebben over het stopzetten van telefoniecontracten.
Die hoge en onverwachte verbrekingsvergoedingen zijn voor Van Rompuy een “structureel probleem”. Abonnees worden gelokt met tijdelijke promoties maar na de promotieperiode stijgt vaak het tarief. Door een hoge verbrekingsvergoeding op te nemen in het contract, proberen de telefonieoperatoren de abonnees aan zich te binden, hekelt de senator, wat de marktwerking verstoort.
Van Rompuy dient daarom een wetsvoorstel in om de verbrekingsvergoeding te beperken tot tien procent van het abonnementsgeld dat nog verschuldigd zou zijn voor de resterende duur van het contract, met een absoluut maximum van 15 euro.
“Het instellen van een beperking op de verbrekingsvergoedingen bevordert de marktwerking binnen de mobiele telefoniesector. Het zorgt ervoor dat de telefonieoperatoren elkaar niet langer zullen beconcurreren op basis van (meestal) weinig transparante promotie-acties en tarieven, maar wel op basis van de dienstverlening voor de abonnee.”
Steun van KPN
Van Rompuy krijgt in zijn initiatief de steun van telecombedrijf KPN België (Base). Het bedrijf zegt dat Van Rompuy immers de argumenten daarvoor van hen heeft overgenomen. “KPN heeft altijd al het idee geopperd om de consument de mogelijkheid te laten om snel en vlot van operator te wisselen. Tijdens de senaatszitting bleek het dat Proximus en Mobistar niet meteen te vinden zijn voor het idee dat klanten gemakkelijker naar de concurrentie kunnen overstappen”, meldt het bedrijf in een persbericht.
Een ander aspect dat KPN verdedigt is de terugbetaling van handsets, decoders en modems die aan de klant ter beschikking werden gesteld. “Inderdaad, in plaats van een klant tegen zijn zin aan een contract te houden met het argument dat er materiaal ontleend werd en met hoge verbrekingsvergoedingen, kan deze, bij het voortijdige beëindigen van het contract, de restwaarde van het materiaal dat ter beschikking werd gesteld terug storten. Dit is een oplossing die de kosten van de operatoren dekt en tegelijkertijd ook de transparantie van tarieven en de keuzevrijheid van de klant bevordert”, klinkt het nog.
Bron: Belga
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier