“Telecomregels navolgen of sancties”
Ondanks protest van telecomoperatoren en vakbonden houdt minister van Ondernemen Vincent Van Quickenborne vast aan het tienpuntenplan waarmee hij telecomgebruikers beter wil beschermen.
Ondanks protest van telecomoperatoren en vakbonden houdt minister van Ondernemen Vincent Van Quickenborne vast aan het tienpuntenplan waarmee hij telecomgebruikers beter wil beschermen.
De ‘2,5 minuten’-regel is de meest opvallende maatregel uit het tienpuntenplan dat minister van Ondernemen Vincent Van Quickenborne door de ministerraad liet goedkeuren. Telecomoperatoren moeten er vanaf volgende zomer voor zorgen dat iedereen die hun klantendienst contacteert, binnen 2,5 minuten een fysiek persoon aan de lijn krijgt.
Van Quickenborne wil met zijn plannen de vloed van klachten over de telecomdiensten counteren. “Elk jaar opnieuw krijgt de ombudsdienst duizenden klachten. Het was gewoon hoog tijd dat er iets gebeurde”, zegt hij in De Standaard en De Morgen.
Bij Belgacom werd de maatregel vorige vrijdag al als onhaalbaar afgedaan en dit weekend ging ook de christelijke bediendevakbond LBC aan de noodrem hangen. “De 2,5 minutenregel betekent een ramp voor de callcentermedewerkers”, liet LBC weten. “De medewerkers moeten nu al iedere dag opnieuw een gevecht voeren tegen de klok. Vandaag wordt een binnenkomende oproep ‘seconde per seconde’ opgevolgd. Het ziekteverzuim is wegens de ondraaglijke stress zeer groot.” Om de wachttijden korter te maken is er volgens de bediendebond in de eerste plaats meer personeel nodig.
Minister Van Quickenborne is echter niet van plan zijn maatregelen bij te sturen. “De telecomoperatoren doen nu alsof ze uit de lucht vallen, maar ze krijgen al jaren de verslagen van de ombudsdienst voor telecommunicatie doorgestuurd. Ze weten dus al veel langer waar het schoentje knelt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier