Telenet scoort 65.000 nieuwe mobiele klanten in één kwartaal

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

De lancering van Telenets nieuwe mobiele tariefplannen King en Kong heeft de voorbije drie maanden een indrukwekkende 65.000 extra mobiele klanten opgeleverd.

De lancering van Telenets nieuwe mobiele tariefplannen King en Kong heeft de voorbije drie maanden een indrukwekkende 65.000 extra mobiele klanten opgeleverd.

De resultaten van de eerste 9 maanden van 2012 van Telenet – 8 procent omzetgroei, een stijging van de adjusted EBITDA van 9 procent en een verdriedubbeling (door eenmalige meevallers van de nettowinst – zijn sowieso erg solide te noemen. Maar over de cijfers van de mobiele poot stond Telenet-ceo Duco Sickinghe toch in het bijzonder te blinken. Telenet tekende, dankzij zijn eenvoudigere mobiele tariefplannen, voor maar liefst 65.500 nieuwe mobiele klanten. In totaal heeft het bedrijf zo 341.000 mobiele abonnees, 43 procent meer dan een jaar geleden.

“Vorig jaar stelden we onomwonden dat we veel sterker gingen focussen op mobiel, al hadden we toen nog niet echt een duidelijk beeld hoe we dat varkentje zouden wassen”, stelde Sickinghe. “Dit jaar is het duidelijk dat onze mobiele strategie echt werkt. Dit kwartaal is nog maar een opstapje. Zeker vanaf volgend jaar gaat mobiel een veel groter aandeel vormen van de totale omzet.”

De groeikansen bij de eigen klanten zijn er alvast: slechts 16 procent van de bestaande Telenet-klanten maakt gebruik van het mobiele aanbod van de Mechelse telecomreus. Telenet verwacht op korte termijn ook nog veel groei met gesubsidieerde iPhones 5. Financieel gezien blijkt de constructie als full mvno van Mobistar ook erg interessant voor Telenet. “De grote investeringen zijn al gebeurd, het is vooral een kwestie van onze switch-capaciteit te doen meegroeien, dus halen we nu een best hoge return-on-investment uit ons mobiele aanbod.”

Spectrum hosten Rest nog de vraag of Telenet, na het verwerven van een mobiele licentie, ook effectief een eigen mobiel netwerk op poten moet zetten, zoals het BIPT eist. Sickinghe gaf aan dat er daarover nog besprekingen gaande zijn. Zo kwam onder meer de vraag naar ‘nationale roaming’ ter sprake. Dat is de situatie waarbij nieuwe mobiele operators tijdens de opbouw van hun netwerk toch nationaal beschikbaar willen zijn. Ze doen dan aan ‘roaming’ op andere netwerken. “In België heeft nationale roaming echter nog geen regelgevend kader”, weet Sickinghe. “Voorts is er het probleem van de masten: het is erg moeilijk om nieuwe masten bij te plaatsen, dus moet je naar licenties gaan op bestaande masten. Maar ook daar is weinig gereguleerd.” Nog een alternatief zou eventueel zijn dat Telenet het aangekochte spectrum zou gaan hosten naar andere mobiele spelers. “Over dat alles spreken we nu met het BIPT.”

In januari zou Telenet al een “kleine test” moeten doen. “Maar voor de dekkingscriteria van de regulator te halen, hebben we nog tijd.” Sickinghe voelt zich in elk geval gesterkt door hoger genoemde resultaten van het mobiele aanbod. “De volgorde klopt: eerst moet je heel veel klantjes halen vooraleer je zelf stappen overweegt in mobiel.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content