Telenet vergroot kloof op digitale tv- en breedbandmarkt
De kloof tussen Belgacom en Telenet op de breedband- en digitale tv-markt wordt almaar groter.
De kloof tussen Belgacom en Telenet op de breedband- en digitale tv-markt wordt almaar groter.
Die conclusie valt in één oogopslag te maken als je de cijfers van het aantal klanten uit de verschillende activiteiten van beide telecomspelers naast elkaar legt. Op vlak van mobiel en telefonie, activiteiten waar Belgacom traditioneel erg sterk staat, blijft Belgacom nog steeds ver op kop. Niettemin wordt de kloof kleiner: Telenet wint nog steeds klanten, terwijl Belgacom er vooral verloren heeft in het voorbije jaar.
Opmerkelijker zijn de cijfers van de digitale tv- en breedbandmarkt, die na de tirade van Telenet-ceo Duco Sickinghe toch een en ander in perspectief plaatsen. Op vlak van digitale tv gaat het erg hard voor Belgacom (+187.000), maar nog een pak sneller voor Telenet (+245.000). De Mechelse kabelreus zit al bijna aan 1,2 miljoen gezinnen met een digitale tv-abonnement. Belgacom bereikt net geen 840.000 gezinnen. Bovendien heeft Telenet nog eens een poel van zo’n 1 miljoen analoge tv-klanten die niet in deze cijfers worden opgenomen en is het bedrijf momenteel enkel actief in Vlaanderen en een deel van Brussel. Belgacom biedt zijn producten ook in Wallonië aan.
Op vlak van breedband groeit Telenet zelfs drie keer zo snel als Belgacom, tot ruim 1,2 miljoen klanten. Het vergroot zo de kloof met Belgacom, dat iets meer dan 1,1 miljoen breedbandklanten telt.
Telenet vergroot kloofBelgacom (België)groeiTelenet (Vlaanderen + Brussel)groeiDigitale tv839.000187.000 1.183.000 245.000 Breedband1.113.00038.0001.227.000111.000 Telefonie1.933.000-95.000815.00074.000Mobiel3.769.000-55.000198.00069.000
Bron: rapportering Telenet, Belgacom.
NB: De cijfers behelzen het consumentensegment. Digitale TV betreft het aantal gezinnen. Het aantal abonnementen ligt nog hoger omdat sommige klanten bijkomende abonnementen nemen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier