“Telenet voelt geen impact van economische crisis”
Telecombedrijf Telenet voelde de voorbije zes maanden geen impact van de economische crisis. Dat zei ceo Duco Sickinghe bij de voorstelling van de halfjaarcijfers in Mechelen.
Telecombedrijf Telenet voelde de voorbije zes maanden geen impact van de economische crisis. Dat zei ceo Duco Sickinghe bij de voorstelling van de halfjaarcijfers in Mechelen.
“Voor het derde kwartaal op rij stellen we een stevige abonneegroei vast voor onze drie kernproducten: digitale tv, breedbandinternet en vaste telefonie.” De groei voor 2009 situeert zich rond 319.000 abonnees. “Voor het tweede kwartaal waren dat er 135.000. De beste groei tot hiertoe in een tweede kwartaal”, aldus Sickinghe. Dankzij een organische klantengroei op de drie kernproducten en de overname van 763.000 televisieabonnees van Interkabel in oktober vorig jaar, klokt Telenet eind juni 2009 af op een abonneebestand van 4.123.000. Dat is een toename van 28 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.
Toch blijft de topman voorzichtig wat de abonneegroei voor de tweede helft van 2009 betreft. “We houden de concurrentiële en economische ontwikkelingen nauwlettend in het oog. Dat houdt ons weliswaar niet tegen om onze jaarprognose voor 2009 bij te schaven.” Het bedrijf gaat uit van een winstgroei (ebitda) van 15 procent, tegen minstens 12 procent voordien. De omzet zou groeien met 14 procent, in plaats van de eerdere 12 procent.
De bedrijfskasstroom (ebitda) steeg tijdens het eerste semester met 26 procent tot 305 miljoen euro. De nettowinst daalde licht, van 49 miljoen euro in juni vorig jaar naar 47,7 miljoen nu. De omzet kwam, door de sterke klantengroei uit op 577,4 miljoen euro, goed voor een stijging van 17 procent tegenover vorig jaar. De totale bedrijfskosten stegen met 12 procent naar 421 miljoen euro. “Het gros van die stijging is toe te schrijven aan de overname van Interkabel”, luidt het.
Bron: Belga
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier