Telenet wil “vierde netwerk” zijn: een rechtstreekse concurrent van VRT, VMMa en SBS?
Telenet wil zich niet meer louter als een kabelbedrijf profileren, maar als een entertainmentbedrijf – een concurrent van de televisiezenders, dus. CEO John Porter: “Breedband of mobilofonie, dat bieden al veel bedrijven aan. Wij willen mensen hun favoriete programma’s brengen. Wij zijn het vierde netwerk.”
Telenet vult het aanbod van Rex en Rio – hun antwoord op Netflix – in 2014 aan met een hele rist nieuwe series en films. Het Mechelse bedrijf mag bijvoorbeeld exclusief HBO-reeksen gaan uitzenden, bijna gelijktijdig met de VS. Daarnaast zijn er deals met de productiehuizen Lumière en Studio 100 en met zowat alle Amerikaanse filmstudio’s.
Met andere woorden: Telenet wil af van het imago van kabelaar en wil zich als een entertainmentbedrijf profileren dat kan concurreren met de klassieke tv-zenders. “We doen meer dan onze klanten verbinden met internet en tv, we entertainen ze. Wij zijn het vierde netwerk”, aldus kersvers topman John Porter op een persconferentie, waarover De Standaard en De Tijd berichten. Hij zei het in het Engels, ‘network’. Bedoelde hij het vierde televisienetwerk, na de VRT, de VMMa en SBS Belgium?
“Porter heeft de zenders niet vernoemd, en heeft het ook niet zo bedoeld”, aldus de woordvoerder van Telenet, in een poging om de opmerkelijke uitspraak van de topman van richting te doen veranderen. Op de vraag van De Tijd welke ‘netwerken’ Porter dan wél bedoelde, werd na rijp beraad geantwoord: lineaire platformen zoals de klassieke zenders, ‘over-the-topspelers’ zoals Netflix en diensten om uitgesteld te kijken zoals Stievie.
Onderhuids speelt er natuurlijk iets heel anders: Telenet zit op dit eigenste moment nog rond de tafel met de tv-zenders om een akkoord te vinden omtrent het opnemen en doorspoelen van programma’s en reclameblokken. Porters uitspraak zou die onderhandelingen dus kunnen doen vertragen of vastlopen.
Toch lijkt Porter met ‘network’ wel degelijk ‘zender’ te bedoelen. “We hebben voldoende content om te kunnen concurreren met gelijk welke zender in België”, zegt hij in De Standaard. “Snelle breedband of goedkope mobilofonie, dat bieden al veel bedrijven aan. Wij willen mensen hun favoriete programma’s brengen, zoals zij het willen.” Of dat geen provocatie is tegenover de zenders, de historische partners van Telenet? “We moeten er niet verlegen over zijn dat we graag willen dat meer mensen naar onze programma’s kijken dan naar die van hen”, aldus nog Porter in De Standaard.
“Het oude pact tussen distributeurs en de makers van content breekt. Een product als Stievie (de concurrent van de zenders tegen Telenet, nvdr.) is goed, we wensen hen veel succes. En als wij zelf de kans zien voor een entertainmentproduct waar mensen voor willen betalen, zullen we dat niet laten vanwege een historische relatie met de zenders.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier