Tijd voor weer een nieuwe tv?
Door de opmars van mobiele spelers en multimediapc’s verbruikt de consument zijn films en muziek in toenemende mate op zijn eentje, maar toch zitten de meeste trends en innovaties op gebied van consumentenelektronica in de huiskamer. Een overzicht van enkele trends in woonkamertvertier, opgepikt op de Internationale Funkausstellung (IFA) in Berlijn.
Door de opmars van mobiele spelers en multimediapc’s verbruikt de consument zijn films en muziek in toenemende mate op zijn eentje, maar toch zitten de meeste trends en innovaties op gebied van consumentenelektronica in de huiskamer. Een overzicht van enkele trends in woonkamertvertier, opgepikt op de Internationale Funkausstellung (IFA) in Berlijn.
De technologie is nog niet klaar voor een uitrol in de handel, de consument wellicht ook niet, maar toch pakken de grotere elektronicafabrikanten graag uit met hun toekomstige 3D-televisietoestellen. Driedimensionale beelden zijn een relatief succes in de cinema omdat de meeste grote bioscoopuitbaters het eens zijn over welke technologie ze gebruiken. Consumenten die televisie in 3D willen zien, hebben minder geluk: er zijn meerdere standaarden en technologieën voor 3D-beeld in de huiskamer, en elke fabrikant heeft zo zijn eigen idee over welke de beste is. Sommige weten het ook gewoon nog niet: Samsung, bijvoorbeeld, toonde twee verschillende soorten 3D-televisies op zijn stand.
Een andere verrassing was het opvallende optimisme over Blu-Ray, de opvolger van de dvd. Eventjes zag het er slecht uit voor de nieuwe schijfstandaard, maar filmmaatschappijen, fabrikanten van spelers en winkeliers zien dat de consument stilaan komt opdagen. De goedkopere Blu-Raypelers hebben ondertussen een prijspunt van 100 euro bereikt, en volgens studiebureau FutureSource zullen tegen 2012 zo’n 33 procent van alle films die worden verkocht Blu-Rayschijfjes zijn. Blu-Ray kampt momenteel nog met twee grote problemen, zegt analist Jim Bottoms van FutureSource: door het succes van dvd kopen consumenten zeer weinig oudere titels uit de catalogus van de filmmaatschappijen, en de hogere prijs van Blu-Rays ten opzichte van dvd’s blijft voor veel consumenten een remmende factor.
Maar dat waren allerminst de enige innovaties die werden getoond op gebied van tv-elektronica. Nu de consument en masse is overgeschakeld naar platte televisietoestellen en ook de vroegere premiumstandaard (‘Full HD’-televisie) een betaalbaar prijspunt heeft behaald, vinden tv-fabrikanten dat het tijd is om de beter begoede consument te lokken met technologisch nog betere producten.
Dat kan momenteel allerhande richtingen uitgaan. Een nieuw buzzword dat we al eventjes horen, en waarvan we heel wat voorbeelden zagen op de beursvloer, was 200 hertz-beelden: tv-toestellen die hun beelden aan een frequentie van 200 hertz verversen, leveren een veel scherper beeld op, ook bij taferelen waarin er veel beweging zit.
Voor wie een sprankelender beeld wil, is er de LED backlighting-technologie, die onder meer door Philips en Sharp wordt aangeboden in hun nieuwe toestellen. De traditionele buis- of hoeklampjes die de achterkant van een tv-scherm belichten, worden vervangen door bijzonder heldere en duurzame led-lampen.
Het Koreaanse LG Electronics toonde een tv-toestel zonder rand. En zelfs de traditionele 16:9-breedbeeldverhouding is geen heilig huisje meer: Philips maakte grote sier met zijn 21:9-televisietoestellen, met de beeldverhouding van een bioscoopfilm. Vierduizend euro telt u ervoor neer, maar u kunt wel bioscoopfilms bekijken zonder de zwarte balkjes boven- en onderaan het scherm.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier