TomTom regelt het verkeer
Met de publicatie van een ‘Verkeersmanifest’ plaatst de Nederlandse navigatiespecialist zich volop voor het voetlicht als belangrijke speler in verkeerbeheer.
Met de publicatie van een ‘Verkeersmanifest’ plaatst de Nederlandse navigatiespecialist zich volop voor het voetlicht als belangrijke speler in verkeerbeheer.
“Als 10 procent van alle bestuurders met TomTom’s HD Traffic-systeem zou rijden, ontstaat er een collectief effect waardoor de reistijd voor àlle chauffeurs met 5 procent zou verminderen”, maakt het bedrijf zich sterk. HD Traffic is live verkeersinformatie die om de twee minuten geüpdatet wordt en die bestuurders via hun navigatietoestel kunnen raadplegen.
TomTom lanceerde pas versie 4.0 van HD Traffic. Het systeem dekt volgens TomTom 99,9 procent van alle primaire en secundaire wegen. De data waarvan TomTom gebruik maakt, zijn gegevens uit gps-toestellen in rondrijdende wagens en anonieme gegevens van mobiele telefoons op het Base-netwerk, gecombineerd met historische data die gedurende 4 jaar bewaard worden.
“Wij zitten op een goudmijn aan gegevens”, vertelt Alain De Taeye, bestuurder bij TomTom. “Daarmee kunnen we echt aan ‘load balancing’ voor verkeer gaan doen, quasi realtime. Het gaat voortaan om de ‘meest comfortabele reisweg.”
En zo schuift TomTom zich naar voor als een belangrijke pion in de aanpak van het Belgische fileprobleem. Een waar ‘Verkeersmanifest’ moet dat nog eens in de verf zetten. Via die tekst stelt TomTom dat het verkeersopstoppingen actief wil helpen reduceren, dat het de beschikbaarheid van HD Traffic daarom zal uitbreiden, dat het voortdurend zal sleutelen aan verkeers- en routerintechnologie en dat het met de belangrijkste stakeholders op vlak van verkeer zal samenzitten om van gedachten te wisselen.
Veel concreter dan dat plechtige manifest is de nog jonge afdeling ‘Traffic Solutions’ binnen het bedrijf. Die moet applicaties gaan bouwen voor bedrijven en overheden, die bijvoorbeeld heel duidelijk en precies de flessenhalzen in het verkeer op een bepaald grondgebied kunnen gaan aanduiden of die live verkeersinformatie naar mobiele informatieborden op de weg kan sturen.
Ook in België zou TomTom praten met overheden, al wil het daarover nog niks kwijt. Van eventuele link met de discussie over de kilometerheffing wil het bedrijf echter niks weten. “Kilometerheffing is één middel om verkeer te beheren, maar je moet eerst een overzicht hebben op waar de problemen zitten. Dat overzicht is er voorlopig te weinig in België en kunnen wij precies aanbieden.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier