Topman De Lijn misnoegd over vertraging ReTiBo-project
Het grootschalige ReTiBo-project van vervoersmaatschappij De Lijn, voor de vernieuwing van de boordcomputers en technologie voor reizigersregistratie loopt vertraging op. De Lijn-topman Roger Kesteloot trekt daarover van leer in de krant De Tijd.
Het grootschalige ReTiBo-project van vervoersmaatschappij De Lijn, voor de vernieuwing van de boordcomputers en technologie voor reizigersregistratie loopt vertraging op. De Lijn-topman Roger Kesteloot trekt daarover van leer in de krant De Tijd.
Vorig jaar in augustus schreven we nog over het project, goed voor ruim 100 miljoen euro, dat in de wacht gesleept was door de Prodata-groep uit Zaventem (Prodata Mobility en Prodata Systems) en Fabricom. Doel van het nieuwe registratiesysteem is vooral om een einde maken aan de discussie over reizigersaantallen en om het aanbod van De Lijn beter aan te passen aan de wensen van de reizigers. Met de boordcomputer moeten de chauffeurs de reizigers betere reistijdinformatie kunnen geven en zouden ze meer informatie moeten krijgen over omleidingen en files. Ook communicatie voor aansluitingen met andere bussen, trams of treinen zal vlotter kunnen gebeuren.
De topman van De Lijn, Roger Kesteloot, zegt nu aan De Tijd dat het project ernstige vertraging oploopt. Zo moest dit najaar een proefproject gestart zijn in Vlaams-Brabant, maar dat lukte vooralsnog niet. Daarnaast moest in 1.260 bussen en trams de nodige bekabeling al zijn aangebracht, maar dat is slechts het geval in 179 bussen. Eind dit jaar zouden bovendien de ‘oude’ gratis abonnementen voor 65-plussers ingeruild moeten worden voor nieuwe chipkaarten. Ook dat zal niet lukken.
Kesteloot is scherp in de krant: “Ik ben zeer teleurgesteld. We hebben de leveranciers in gebreke gesteld en de boeteclausules in het contract in werking gezet.” Sinds 25 september bedraagt de boete 18.714 euro/kalenderdag vertraging. Als ook de komende deadlines gemist worden, kan de boete oplopen tot 3,7 miljoen euro. Voorlopig worden echter nog geen boetes geïnd, maar wel overlegd met de leveranciers hoe het verder moet. Eind 2013 moeten volgens de oorspronkelijke deadlines alle voertuigen uitgerust zijn met boordcomputers. Eind 2014 moeten alle oude kaarten voor de reizigers vervangen zijn door chipkaarten.
Bart Carbonez, managing director van Prodata Systems, dat eigenlijk pas naderhand het onderhoud voor zich zal nemen, klinkt aangeslagen. “Wij leveren de allernieuwste technologie en dat zorgt inderdaad voor wat vertraging. Het klopt dat er daarom een ingebrekestelling is bij Prodata Mobility. Maar er zijn al heel wat gesprekken geweest om alles in goede banen te leiden. Ik vind het wel erg jammer dat dat nu zo open en bloot en eenzijdig in de krant moet verschijnen.” De boetes ziet hij voorlopig als een administratieve procedure. Carbonez benadrukt dat de teams van Prodata en De Lijn volop samenwerken om de latere deadlines te halen. “Ik heb er alle vertrouwen in dat dat in orde komt.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier