Troeft iPhone 5-verkoop nogmaals vorige generaties af?
Als de iPhone 5 hetzelfde patroon volgt als de vorige iPhone-generaties, mag Apple alweer rekenen op een recordverkoop. Maar niet iedereen volgt die redenering…
Als de iPhone 5 hetzelfde patroon volgt als de vorige iPhone-generaties, mag Apple alweer rekenen op een recordverkoop. Maar niet iedereen volgt die redenering…
Analist Horace Dediu van Asymco baseert zich voor zijn vooruitzichten op een uitspraak van Apple’s marketingbaas Phil Schiller tijdens het Amerikaanse Apple-Samsung-proces, zo schrijft Cnet. Schiller stelde daar dat Apple zijn verkoopsprojecties baseert op de logica dat “elke nieuwe generatie van iPhones ongeveer evenveel heeft verkocht als alle vorige generaties samen”.
De analist rekende dat na en ontdekte inderdaad dat de verkoop van de iPhone 3G vier keer de verkoop van de originele iPhone bedroeg. De verkoop van de iPhone 3GS deed het 1,6 keer beter dan die van de eerste iPhone en de iPhone 3G samen. De iPhone 4 verkocht nog beter dan de vorige drie generaties samen en de iPhone 4S zit nu halfweg in de samengetelde verkoopscijfers van de vier eerste modellen. Dediu gaat ervan uit dat de 4S nog wel een jaar langer verkocht zal worden en dus ook die verkoopsvooruitzichten zal halen.
Op basis van die berekening zou de iPhone 5 tijdens zijn volledige levensduur – in de komende 2 jaar dus – 200 tot 250 miljoen stuks over de toonbank moeten zien gaan, stelt de analist. De betekent dat de nieuwe iPhone-generatie volgend jaar al zo’n 170 miljoen keer verkocht zal worden.
Subsidies Niet iedereen is het daarmee eens. Analist Walter Piecyck van BTIG, bevraagd door nieuwssite BGR, maakt zich zorgen over het grote succes van de iPhone 4S en het effect daarvan op de nieuwe generatie iPhones. Immers, miljoenen iPhone 4S-klanten hebben zich wereldwijd een ‘gesubsidieerd’ toestel aangeschaft, lees: een toestel dat goedkoper is omdat het samenhangt met een zwaar mobiel abonnement. “Zij zitten nu vast aan die contracten bij mobiele operatoren en zullen mogelijk niet in aanmerking komen voor een gesubsidieerde upgrades wanneer de nieuwste iPhone uitkomt.”
AT&T had wel zo’n aanbod, waarbij het bedrijf klanten die nog maar 6 maanden ver waren in hun contract een ‘vroege update’ voorstelde mits ze 250 dollar extra betaalden. Maar AT&T stelt nu zelf dat dat aanbod nauwelijks interesse opgewekt heeft bij klanten. De meesten wachten liever 21 maanden (tot het einde van hun contract) om een nieuwe en dan ook weer volledig gesubsidieerde iPhone te kopen. Het alternatief is – en was in het verleden ook voor veel iPhone-liefhebbers – om hun ‘oude’ toestel te verkopen op sites als eBay. Maar omdat het volume aan ‘oude’ iPhone-bezitters nu zo hoog is, denkt Piecyck dat ook dat verkoopskanaal invloed zou kunnen hebben op de cijfers van de iPhone 5.
Momenteel gaan analisten ervan uit dat de nieuwe Apple iPhone op 12 september gelanceerd wordt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier