Turnhout bouwt virtuele omwalling
Turnhout is een van de weinige Belgische steden die in de Middeleeuwen geen omwalling bezat. Vandaag krijgt de Kempense stad samen met zes omliggende gemeenten alsnog een virtuele omwalling van 27 netwerkbewakingscamera’s met automatische nummerplaatlezers.
Turnhout is een van de weinige Belgische steden die in de Middeleeuwen geen omwalling bezat. Vandaag krijgt de Kempense stad samen met zes omliggende gemeenten alsnog een virtuele omwalling van 27 netwerkbewakingscamera’s met automatische nummerplaatlezers.
[Het project werd gerealiseerd door de Physical Security afdeling van Belgacom] met Macq Electronique als onderaannemer en gebruikt het Belgacom Explore netwerk. In 2010 en 2011 zal de virtuele omwalling nog verder worden uitgebreid met een onbekend aantal extra sites. Elke site bestaat in feite uit drie camera’s: een 3-megapixel Mobotix D12 IP-camera met 180 graden zicht en twee apart positioneerbare lenzen, plus twee 1-megapixel iCAR ALPR zwartwitcamera’s voor de nummerplaatherkenning in twee rijrichtingen.
Elke site wordt geïdentificeerd met een duidelijk zichtbaar pictogram. De 27 sites staan verspreid over de belangrijkste invalswegen van Baarle-Hertog, Beerse, Kasterlee, Lille, Oud-Turnhout, Turnhout en Vosselaar. Zo worden alle op- en afritten van de autosnelweg E34 bewaakt. De gegevensverwerking gebeurt op een server in het hoofdcommissariaat.
Het systeem biedt vijf toepassingen: camerabewaking; automatische controle van een zwarte lijst met geseinde, gezochte en gestolen voertuigen; snelheidscontroles over vast trajecten; controle van sluikverkeer door vrachtwagens; en controle van een witte lijst van toegelaten voertuigen. De zwarte lijst wordt samengesteld uit allerlei databases, waaronder VERIDASS met daarin niet-verzekerde voertuigen, maar kan ook manueel worden aangevuld.Via een protocol met Nederland worden ook in Nederland geseinde voertuigen opgespoord. Zodra een camera een geseind voertuig herkent, wordt de Turnhoutse politiedispatching gewaarschuwd. Hoofdcommissaris Roger Leys van Turnhout is vragende partij voor een breed maatschappelijk debat over dit soort nieuwe opsporings- en bewakingstechnieken. In Nederland is een dergelijk openbaar debat al eerder gevoerd, maar bij ons moet elke politiezone zelf zijn strategische en tactische doelstellingen formuleren. De politiezone Turnhout heeft dat intern gedaan en hoopt dat de virtuele omwalling de criminaliteit en de overlast door vrachtwagensluipverkeer zal verminderen en de verkeersveiligheid zal verbeteren.
In Vlaanderen is er voorlopig alleen aan de Westkust een vergelijkbaar systeem in werking. Brussel studeert sinds 2008 op een gelijkaardige toepassing, maar heeft nog niets definitief beslist.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier