Twitter geeft tweets een koop-knop
‘Vandaag beginnen we met het testen van een nieuwe manier om producten te kopen via Twitter’. Dat schrijft de sociale netwerksite in een blogpost.
‘Vandaag beginnen we met het testen van een nieuwe manier om producten te kopen via Twitter’. Dat schrijft de sociale netwerksite in een blogpost.
In eerste instantie zal een klein percentage van de Amerikaanse twitteraars tweets te zien krijgen die een koop-knop bevatten. Die maakt het mogelijk om binnenin de tweets iets te kopen.
Gebruikers zullen toegang krijgen tot ‘aanbiedingen en merchandisingartikelen die ze elders niet kunnen verkrijgen’, meent Twitter. Die producten kunnen aangeschaft worden in de Twitter-apps voor Android en iOS.
Het aankoopproces verloopt als volgt: nadat een gebruiker de ‘koop’-knop heeft ingedrukt, krijgt hij of zij extra productinformatie te zien en worden zijn of haar betaalgegevens gevraagd (die gegevens worden door Twitter bewaard, zodat ze bij een volgende aankoop niet opnieuw ingevoerd moeten worden). Eens deze gegevens door de gebruiker ingevoerd en bevestigd zijn, wordt de informatie over de bestellingen naar de verkoper gestuurd, die de levering afhandelt.
Twitter werkt voor de testfase samen met de bedrijven Fancy, Gumroad, Musictoday en Stripe. Andere partners volgen binnenkort. De tests worden uitgevoerd met producten van artiesten (zoals Eminem, Pharrell en Ryan Adams), merken (zoals Burberry) en nonprofitorganisaties (zoals Global Citizen en The Nature Conservancy).
Ook Facebook is in de VS een functie aan het testen die gebruikers in staat stelt een product te kopen op het sociale netwerk, zonder dat ze worden omgeleid naar een andere site.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier