Twitter in het theater: storend of stimulerend?
Meerdere Amerikaanse theaterzalen, zoals nu het Guthrie Theater te Minneapolis, beschikken dezer dagen over ‘tweet seats’: zitjes waar Twittergebruikers rechtstreeks mogen tweeten over de voorstellingen. Een vloek of een zegen?
Meerdere Amerikaanse theaterzalen, zoals nu het Guthrie Theater te Minneapolis, beschikken dezer dagen over ‘tweet seats’: zitjes waar Twittergebruikers naar hartelust mogen tweeten over de voorstellingen. Een vloek of een zegen?
Via deze ‘tweet seats’ willen culturele instanties het gebruik van sociale media in bioscopen, theaterzalen en operahuizen stimuleren, om zo de betrokkenheid bij de voorstellingen te vergroten en meer berichtgeving te verkrijgen. Dergelijke zitjes bevinden zich meestal op het balkon, weg van de fans die hun smartphone toch liever op zak houden.
Er zijn onder meer ‘tweet seats’ voorzien in cultuurhuizen te New York, Florida, Boston en Cincinnati. Ook in Nederland werden al pogingen ondernomen om digitale toepassingen te integreren in culturele voorstellingen, in dit geval een filmvoorstelling.
De ene vindt het gebruik van Twitter tijdens voorstellingen een meerwaarde, de ander noemt het een slag in het gezicht van artiesten. Wat denken jullie: storend of stimulerend?
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier