‘Twitter is niets voor bedrijven’
“Twitter heeft geen zin als communicatiemiddel voor ondernemingen”, vindt Ann De Jonghe van TrendQ. Ook het gebruik van Facebook blijft problematisch. Volgens De Jonghe is er voor de meeste ondernemingen geen terugverdiengeld op Twitter, “tenzij je met de media te maken hebt.” Daarmee opende ze verrassend de Fitce-sessie over ‘social media in the corporate environment’. Linkedin is de kampioen bij de sociale netwerken bij bedrijven. “Het wordt erg vaak gebruikt voor hr-doeleinden”, beaamt Bart Vermeiren die als hr-consultant onder andere Option bijstaat. Zelf hoedt hij er zich voor om zich op Facebook te begeven: “Dat is veel te privé.”
“Twitter heeft geen zin als communicatiemiddel voor ondernemingen”, vindt Ann De Jonghe van TrendQ. Ook het gebruik van Facebook blijft problematisch. Volgens De Jonghe is er voor de meeste ondernemingen geen terugverdiengeld op Twitter, “tenzij je met de media te maken hebt.” Daarmee opende ze verrassend de Fitce-sessie over ‘social media in the corporate environment’.
Linkedin is de kampioen bij de sociale netwerken bij bedrijven. “Het wordt erg vaak gebruikt voor hr-doeleinden”, beaamt Bart Vermeiren die als hr-consultant onder andere Option bijstaat. Zelf hoedt hij er zich voor om zich op Facebook te begeven: “Dat is veel te privé.”
Toch bestaan er geen specifieke wetten voor sociale media. “Het zal niet lang meer duren voordat de eerste zaken zich voordoen”, verwacht Geert Somers, van de Information and Technologie Law afdeling van de KULeuven. Cisco laat zijn werknemers zelfs elk jaar een document tekenen over wat ze al dan niet op het internet mogen posten. Volgens it-security expert Koen Claessen “wil Cisco daarmee vooral de alertheid aanscherpen.”
Interne Facebook-oplossingen voor bedrijven komen wel van de grond, “maar we hebben er wel met 20 medewerkers gedurende twee jaar aan moeten sleuren”, vertelt Eveline Verschraegen, bij Alcatel-Lucent verantwoordelijk voor sociale media. Zowat 30.000 van de 70.000 werknemers zijn op het Jive-platform aangesloten. Zowat de helft ook actief. “Bij Belgacom hebben 5.000 werknemers een Linkedin-account en zijn er minstens evenveel Facebook-gebruikers die zich extern vrij uiten. Maar op een intern platform is dat toch nog wat anders”, merkt vice president innovatie Stijn Vander Plaetse op. Belgacom gebruikt zijn Facebookpagina ook vooral om de televisiepromoties en video’s een extra boost te geven. Een verkoopskanaal is het nog lang niet.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier