Twitter produceert ruim 40 procent nonsens
Wat levert een fenomeen als Twitter nu eigenlijk op aan informatie? 40,55 procent zinloos gebrabbel, weet marketinganalysebedrijf Pear Analytics. Nieuws bengelt onderaan met 3,6 procent.
Wat levert een fenomeen als Twitter nu eigenlijk op aan informatie? 40,55 procent zinloos gebrabbel, weet marketinganalysebedrijf Pear Analytics. Nieuws bengelt onderaan met 3,6 procent.
Twitter veranderde onlangs de slagzin op z’n site van ‘What are you doing now’ naar ‘Share and discover what’s happening right now, anywhere in the world’. Te interpreteren als: wil Twitter almaar meer een nieuwskanaal zijn? Voor Pear Analytics was het aanleiding om eens te onderzoeken in hoeverre de inhoud van Twitter wordt beheerst door nieuws, conversaties of pure nonsens. Als marketinganalysebedrijf wilde Pear Analytics eigenlijk vooral weten in hoeverre Twitter gebruikt wordt of kan gebruikt worden als een promotiekanaal.
Het bedrijf haalde gedurende twee ‘ingekorte’ weken (11u tot 17u, maandag tot vrijdag) elk half uur ‘stalen’ van (Engelstalige) tweets van Twitter. In totaal bestond het onderzoekje uit 2000 tweets. Ze werden gecategoriseerd in 6 domeinen: nieuws, spam, zelfpromotie (veelaal van bedrijven), zinloos gebrabbel (‘Ik eet een sandwich’), conversaties (tweets waarop gereageerd wordt, op een ‘instant messaging’-manier) en ‘retweets’ (RT, doorsturen van andermans tweets).
Blijkt dat 40,55 procent van de tweets ‘zinloos gebrabbel’ is. Nipt meer dan de ‘conversaties’, die goed zijn voor 37,55 procent van de tweets. Volgens Pear Analytics zal dit, als de studie op langere termijn zou worden gevoerd, waarschijnlijk ongeveer evenveel zijn. ‘Retweets’ leveren 8,7 procent van de tweets, zelfpromotie 5,85 procent. Verrassend is dat nieuws (3,6 procent) onderaan staat, zelfs nog onder spam (3,75 procent). Wat betekent dat Twitter nog wel wat werk zal hebben om van de site een echt nieuwskanaal te maken.
Onlangs nog [bleek uit een onderzoek van de universiteit van Harvard] dat slechts dat 10 procent van de Twitter-gebruikers 90 procent van de content genereert. Volgens de onderzoekers is een meer ‘typisch beeld’ van een sociaal netwerk dat 10 procent van de gebruikers 30 procent van de content genereert. Meer dan de helft van de Twitter-gebruikers updatet z’n pagina minder dan eenmaal om de 74 dagen. De mediaan van het aantal tweets per gebruiker in hun hele leven is één.
In juli lanceerde Gartner nog een [hypecycle voor nieuwe technologieën], die aangeeft hoe lang het bij benadering zal duren voor bepaalde technologische fenomenen de hype-fase ontgroeid zijn. Microblogging, Twitter zeg maar, is daarin nog maar net de hoogste piek voorbij. Met andere woorden de dip van de illusie, die vóór de langzame heropleving en ‘productiviteitsfase’ komt, moet er nog aankomen. Gartner schat dat Twitter nog 2 tot 5 jaar nodig heeft voor het echt ‘mainstream’ is.
Geen paniek, Twitter-fanaten, zo gaat het met elke technologie. En de site is in goed gezelschap: Green IT, telepresence en mesh-netwerken hangen allemaal ter hoogte van Twitter. En ook van elk van die technologieën verwachten we op korte of langere termijn veel…
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier