Twitter wil tientallen ontslagen werknemers terug in dienst nemen
Twitter vraagt tientallen medewerkers die vrijdag hun baan verloren, meteen na de overname van het bedrijf door Elon Musk, terug te keren.
Onder hen bevinden zich mensen die per ongeluk werden ontslagen, bericht persbureau Bloomberg op basis van bronnen bij het socialemediabedrijf. Anderen werden ontslagen voordat het management zich realiseerde dat hun werk en ervaring toch nodig zijn om de nieuwe functionaliteiten te bouwen die Musk voor ogen heeft.
Twitter zou deze week bijna 3.700 mensen hebben ontslagen via e-mail. Officiële cijfers zijn niet bekend. Veel werknemers kwamen erachter dat ze hun baan kwijt waren nadat de toegang tot e-mail en Slack plotseling werd opgeschort.
De verzoeken aan medewerkers om terug te keren, laten nu zien hoe gehaast en chaotisch het proces was, aldus de bronnen. Musk dringt er bij het overgebleven personeel op aan om snel nieuwe functionaliteiten uit te brengen. In sommige gevallen hebben medewerkers zelfs op kantoor geslapen om nieuwe deadlines te halen. Zo is Twitter begonnen met de invoering van een nieuw abonnementssysteem. Het gaat om een nieuwe versie van Twitter Blue, een betalende dienst die nu nog vijf dollar per maand kost. In de nieuwe versie betalen gebruikers acht dollar per maand voor het verificatievinkje (‘blue check’) waarmee ze bewijzen daadwerkelijk te zijn wie ze zeggen te zijn. Veel beroemde gebruikers, bedrijven, overheidsinstanties en journalisten maken nu nog gratis gebruik van dit tekentje om de verspreiding van desinformatie tegen te gaan.
Twitter heeft de deadline voor het wijzigen van de vinkjes zondag verplaatst tot na de tussentijdse verkiezingen in de VS van dinsdag, meldt The New York Times. Dat besluit is volgens de krant genomen in reactie op bezorgdheid dat het plan zou kunnen worden misbruikt in aanloop naar de verkiezingen.