U heeft jaarlijks ruim 80.000 euro kosten door IT-problemen
De tijd die u spendeert om uw falende it-systemen weer draaiende te krijgen kost u jaarlijks gemiddeld 84.050 euro. Dat blijkt uit een net gepubliceerd rapport van CA. De specialist in beheersoftware bevroeg ruim 1800 bedrijven in 11 Europese landen, waaronder 200 in België. Samengeteld verliezen Belgische organisaties zo’n 194 miljoen euro aan it-problemen. Dergelijke pannes beïnvloeden, aldus CA, niet alleen de productiviteit van de werknemers, maar ze zijn ook zichtbaar voor klanten.
De tijd die u spendeert om uw falende it-systemen weer draaiende te krijgen kost u jaarlijks gemiddeld 84.050 euro.
Dat blijkt uit een net gepubliceerd rapport van CA. De specialist in beheersoftware bevroeg ruim 1800 bedrijven in 11 Europese landen, waaronder 200 in België. Samengeteld verliezen Belgische organisaties zo’n 194 miljoen euro aan it-problemen. Dergelijke pannes beïnvloeden, aldus CA, niet alleen de productiviteit van de werknemers, maar ze zijn ook zichtbaar voor klanten.
Vergeleken met de andere onderzochte landen doet België het dan nog relatief goed. Enkel in Italië is de kost lager, gemiddeld 33.844 euro per bedrijf. In Frankrijk is de situatie het ergst, met gemiddeld bijna 500.000 euro per jaar.
Een Belgisch bedrijf heeft zit per jaar gemiddeld 8 uur met it-pannes. Drievierde van de bedrijven gaf in het onderzoek aan dat de pannes voorkwamen bij bedrijfskritieke systemen. In dat geval is er tijdens de periode van de panne gemiddeld een impact van 25 procent op de omzet, aldus het onderzoek. De afdelingen die het meeste last hebben van de panne zijn de de verkoop (47 procent), operations (37 procent) en de boekhouding (26 procent).
Bovendien is er na de it-panne nog eens gemiddeld 7 uur per jaar per bedrijf nodig om alle data te herstellen. In die periode is er nog eens een negatieve invloed van gemiddeld 19 procent op de omzet.
Volgens CA is het gewoon een kwestie van de disaster-recovery strategie goed te onder de loep te nemen. Zo focussen bedrijven tegenwoordig bijvoorbeeld sterk op het back-uppen van data, terwijl ze uit het oog verliezen dat ze die gegevens ook snel moeten kunnen herstellen in geval van een panne.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier