U print en u schaamt zich daarvoor
Drievierde van de consumenten wereldwijd voelt zich schuldig over het eigen printgedrag. Toch vinden velen dat producenten meer zouden kunnen doen om hen daarbij te helpen en te informeren.
Drievierde van de consumenten wereldwijd voelt zich schuldig over het eigen printgedrag. Toch vinden velen dat producenten meer zouden kunnen doen om hen daarbij te helpen en te informeren.
Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van Ipsos in opdracht van printerfabrikant Lexmark. Dat vond plaats tussen maart en april 2009 bij 10.507 mensen van 15 jaar en ouder uit 21 landen die thuis een computer gebruiken.
Zowat 75 procent van de bevraagden voelt zich schuldig over het eigen printgedrag, vooral over het printen van onnodige bladzijden. Toch vindt slechts 39 procent dat technologische fabrikanten voldoende verantwoordelijkheid nemen rond recyclage. 84 procent van de respondenten zou eerder voor een producent kiezen die zich daarvoor inzet. Ook zou 85 procent van de consumenten vaak voor de meest milieubewuste printoptie kiezen, moest die via één knop of klik beschikbaar zijn.
Ook heerst er een belangrijke misvatting, met name dat de inkt en toner bij het printen de grootste bedreiging vormen voor het milieu. Minder dan de helft van de ondervraagden (46 procent) begrijpt dat papier de grootste impact heeft op het milieu. Volgens Lexmark is althans 47 procent van de ecologische voetafdruk van een printer afkomstig van het papier, 11 procent van de inkt cartridges en 10 procent van het energieverbruik.
7 op 10 Europese consumenten (69 procent) is bezorgd over de gevolgen van papierverspilling op het milieu. Toch voelen ze zich minder schuldig over papierverspilling en het weggooien van toestellen dan de Amerikaanse consumenten, van wie 78 procent aangeeft hierover een schuldgevoel te hebben. In de 21 onderzochte landen toonden vrouwen zich over het algemeen meer bezorgd over het milieu en over de impact van hun gedrag op het milieu.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier