Uber en Spotify gaan samenwerken
De taxidienst Uber rolt een dienst uit waarbij klanten tijdens hun rit kunnen luisteren naar hun favoriete muziek. De chauffeurs zelf zijn ongerust.
Passagiers die een taxi bestellen bij Uber zullen voortaan niet enkel hun bestemming moeten doorgeven aan de chauffeur, ze zullen ook bepalen welke muziek er tijdens hun verplaatsing wordt gespeeld. Taxidienst Uber en muziekstreamingsdienst Spotify hebben hun samenwerking officieel aangekondigd, en starten vrijdag met de uitrol van het project. Spotify-gebruikers met een betalende account zullen die kunnen koppelen aan de Uber-app. Een paar dagen geleden ging de geruchtenmolen al aan het draaien toen op het internet (bewust?) gelekte foto’s circuleerden van Uber-taxi’s waarin ook het Spotify-logo duidelijk zichtbaar was.
London, Los Angeles, Mexico City, Nashville, New York, San Francisco, Singapore, Stockholm, Sydney, en Toronto zijn de eerste steden waar het de dienst beschikbaar zal zijn. Of en wanneer Brussel aan de beurt komt, is niet duidelijk.
Chauffeur bepaalt volume
‘Het is de eerste keer dat we erin geslaagd zijn om de auto-ervaring te personaliseren’, lichtte Uber-ceo Travis Kalanick de samenwerking toe. Hij rekent erop dat vooral muziekfreaks in de wolken zullen zijn met de nieuwigheid.
‘Eigenlijk is het een doorgedreven versie van de klant die vraagt aan de chauffeur om de radiozender te veranderen’, legt Daniel Ek, de ceo van Spotify uit op de nieuwssite Wired. Hij benadrukt dat er ook een oplossing is voor het geval dat de muzieksmaak van de klant en de chauffeur te ver uiteen liggen. ‘De chauffeur bepaalt altijd het volume.’
Nog volgens Ek is de samenwerking ‘een logische stap’. In plaats van simpelweg te proberen om de de technologie te integreren in auto’s, werd er gekeken naar ‘de nieuwste generatie transportsystemen’. Spotify heeft al deals met Volvo en Ford, maar het bedrijf stelt vast dat steeds meer mensen er niet meer voor kiezen om een auto te kopen, en daarom overschakelen naar Uber.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Win-winsituatie
Welk prijskaartje er aan de nieuwe samenwerking verbonden is, is niet duidelijk. Over de financiële kant van de zaak wilden beide ceo’s niets zeggen.
Op papier is de samenwerking niet echt verrassend. Zowel Uber als Spotify zijn ‘disruptieve’ succesverhalen. Dankzij een technologische vernieuwing slagen ze er elk in hun domein in om aan de poten te zagen van de traditionele industrieën. Het zijn krachtige start-ups die dankzij het internet gebruik maken van het feit dat mensen veel zaken niet meer willen hebben, maar enkel nog willen huren.
Chauffeurs zijn ongerust
De chauffeurs zelf zijn ongerust over de plannen. Zij vrezen dat ze slechte beoordelingen zullen krijgen wanneer een klant niet probleemloos naar zijn muziek kan luisteren in de wagen. Vooral chauffeurs die rijden met oudere wagens (waar je je telefoon niet zo maar op de radio kan aansluiten) zijn volgens nieuwsite Business Insider ongerust over de plannen. Het lijkt erop dat zij het liefst zouden hebben dat passagiers gewoon via een hoofdtelefoon naar de muziek op hun smartphone blijven luisteren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier