Uniform ticket voor openbaar vervoer pas “tegen 2015”
Spoorwegmaatschappij NMBS denkt dat er “tegen 2015” een chipkaart zal zijn die toegang geeft tot de diensten van alle openbaarvervoermaatschappijen. Daarmee zou het langverwachte eenheidsticket eindelijk een feit worden. Maar niet te vroeg juichen: “Het project bevindt zich wel nog in de allereerste ontwikkelingsfase”, zegt de NMBS. De Nederlandse spoorwegmaatschappij NS stapt tegen eind 2012 over op een elektronisch vervoerbewijs dat toegang heeft tot de diensten van alle openbaarvervoermaatschappijen: de “ov-chipkaart”. Daarmee worden de papieren vervoerbewijzen bij onze noorderburen definitief naar de prullenbak verwezen.
Spoorwegmaatschappij NMBS denkt dat er “tegen 2015” een chipkaart zal zijn die toegang geeft tot de diensten van alle openbaarvervoermaatschappijen. Daarmee zou het langverwachte eenheidsticket eindelijk een feit worden. Maar niet te vroeg juichen: “Het project bevindt zich wel nog in de allereerste ontwikkelingsfase”, zegt de NMBS.
De Nederlandse spoorwegmaatschappij NS stapt tegen eind 2012 over op een elektronisch vervoerbewijs dat toegang heeft tot de diensten van alle openbaarvervoermaatschappijen: de “ov-chipkaart”. Daarmee worden de papieren vervoerbewijzen bij onze noorderburen definitief naar de prullenbak verwezen.
In België gaat het een pak minder snel. Nochtans wordt er in ons land al minstens 3 jaar gepalaverd over de invoering van één chipkaart voor het hele openbaar vervoer. Maar voorlopig leidde dat enkel tot een samenwerking tussen de NMBS en het Brusselse MIVB, die in januari 2010 de Mobib-kaart opleverde. Begin 2009 had toenmalig Vlaams minister van mobiliteit Kathleen Van Brempt nog geklaagd over “het gebrek aan politieke wil” bij de NMBS om mee te werken aan een uniform ticket voor het openbaar vervoer.
Begin 2010 werd alsnog de nv Belgian Mobility Card opgericht die de samenwerking tussen de vervoersmaatschappijen moet coördineren, onder meer op vlak van de technologie (zijnde de ‘Calypso’-standaard die de Mobib-kaart al gebruikt), security, privacy en dies meer. Eind vorig jaar vernam Data News bij de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn dat daar pas eind 2012 de eerste tests met een chipkaart zullen gebeuren. “Pas ten vroegste tegen 2013 zal dan ook echt het uniforme ticket kunnen worden uitgewerkt”, klonk het toen.
De datum van de komst van het uniforme ticket is nu door de NMBS op het nogal vage “tegen 2015” geplaatst. “Het is de bedoeling om tegen 2015 een chipkaart te ontwikkelen in samenwerking met de TEC en De Lijn”, zegt woordvoerder Jochem Goovaerts aan persagentschap Belga. “Maar dat project staat nog in de kinderschoenen. Het wordt in elk geval niet evident om de verschillende tariefsystemen en dergelijke te integreren. Er zal dus nog veel puzzel- en ict-werk moeten gebeuren.”
Of de invoering van de chipkaart ook zal leiden tot het verdwijnen van het papieren treinticket, kan Goovaerts niet zeggen. “Het is nog te vroeg om daar uitspraak over te doen, maar ik ga ervan uit dat het papieren vervoerbewijs niet van de ene dag op de andere zal verdwijnen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier