Usb-taks levert helft meer op
In vergelijking met de vroegere taks op blanco cd’s en dvd’s levert de nieuwe (en in het verleden fel gecontesteerde) usb-taks (Auvibel) de helft meer op.
In vergelijking met de vroegere taks op blanco cd’s en dvd’s levert de nieuwe (en in het verleden fel gecontesteerde) usb-taks (Auvibel) de helft meer op.
Dat schrijft zusterblad Trends. In 2009 bedroeg de opbrengst van de (oude) taks 13,2 miljoen euro. Algemeen directeur François Sroobant van Auvibal, de instantie die de ‘kopieertaks’ int, zal de opbrengst dit jaar oplopen tot 20 miljoen euro. Daarmee komt die op het niveau van 2007.
Trends citeert ook cijfers van GfK Retail and Technology Belgium. Op basis daarvan zou de Auvibel-taks alleen al voor draagbare mediaspelers, gsm’s, geheugenkaarten, usb-sticks en externe harde schijven in 2010 zowat 12,7 miljoen euro opbrengen. Vooral de harde schijven leveren veel op, zowat 6,4 miljoen euro.
De taks is overigens gebaseerd op de capaciteit van de gebruikte geheugens en die stijgt constant, dus dat zal ook het geval zijn met de inkomsten van Auvibel.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier