Valse Facebook-pagina voor Navo-topmilitair
Navo’s militaire hoofd werd het slachtoffer van een valse Facebook-pagina, allicht om informatie aan medeofficieren te ontlokken.
Navo’s militaire hoofd werd het slachtoffer van een valse Facebook-pagina, allicht om informatie aan medeofficieren te ontlokken.
Volgens ‘The Observer’ werd er een fake Facebook pagina gecreëerd voor admiraal James Stavridis, Navo’s supreme allied commander in Europa (SACEUR). Medeofficieren zouden op deze pagina hebben gereageerd als ware die echt, en daarop informatie hebben uitgewisseld. In een mededeling onderstreept de Navo evenwel dat geen gevoelige militaire informatie werd gelekt.
Als mogelijke verantwoordelijke wordt China met de vinger gewezen door een rist experten. Trouwens, in een recent rapport door Northrop Grumman, in opdracht van de US-China Economic and Security Review Commission wordt uitdrukkelijk gesproken over China’s opbouw van middelen voor het voeren van informatieoorlogsvoering, en dat heel wat explicieter dan in de voorgaande editie, daterend van 2009.
De aanmaak van Facebook pagina’s in de naam van derden is niet nieuw en zou eigenlijk niet mogelijk mogen zijn. De Navo stelt dat de organisatie en zijn medewerkers – inclusief Satvridis zelf – al in het verleden het slachtoffer van dergelijke ‘fakes’ zijn geweest en dat Facebook meewerkt om die pagina’s zo snel mogelijk te late verdwijnen. De Navo zou tevens werken aan een betere beveiliging op dit gebied, onder meer omdat de organisatie voor zijn communicatie naar de buitenwereld in toenemende mate gebruik maakt van sociale media, en het vertrouwen bij de bevolking in die Navo-informatiekanalen wil bewaren. In het bijzonder Stavridis blijkt stevig gebruik te maken van die media, getuige onder meer zijn aankondiging van de overwinning in Libië op zijn (echte) Facebook pagina, naast foto’s van hemzelf tijdens zijn reizen.
Overigens worden dergelijke stukjes publieke informatie al sinds mensenheugenis ook samen gepuzzeld tot militair interessante informatie, wat vandaag dank zij het internet en aangepaste zoektools nog heel wat makkelijker verloopt. Ook bedrijven lopen zo het risico doorheen de blogs en sociale media-mededelingen ‘strategisch’ belangrijke informatie vrij te geven.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier