Vande Lanotte vraagt operatoren om vrijwillige tariefverlaging

© Image Globe
Pieterjan Van Leemputten

Trouwe telecomklanten zijn vaak niet het goedkoopst af met hun abonnement. Minister Vande Lanotte verwacht een toegeving van de operatoren.

Trouwe telecomklanten zijn vaak niet het goedkoopst af met hun abonnement. Minister Vande Lanotte verwacht een toegeving van de operatoren.


Wie enkele jaren geleden een abonnement afsloot voor vaste of mobiele telefonie is vandaag waarschijnlijk beter af met een nieuw tarief. Om er voor te zorgen dat de factuur van die ‘oude’ klanten daalt rekent de minister op medewerking van de operatoren, dat zei hij zondag in Het Nieuws op Vtm.


“We gaan vrijwillig vragen dat ze de prijzen van de oudere trouwe klanten verminderen tot het niveau van de nieuwe aanbiedingen,” klinkt het. Al is het wel de bedoeling om de telecomoperatoren alsnog te dwingen als ze niet ingaan op de vraag.


Het zou in totaal om één miljoen klanten gaan die nog een oud tarief zitten. Nochtans gaat overstappen sinds de nieuwe telecomwet van vorig jaar een pak vlotter. Zo mag je voortaan al na 6 maanden je telecomcontract kosteloos opzeggen. Maar niet iedereen is daarvan op de hoogte.


Dit najaar, vanaf november, wil de minister daarom ook een actie ‘durf vergelijken’ opstarten. In navolging van de actie in de energiesector wil Vande Lanotte dat consumenten beter beseffen dat het bij een ander tarief of een andere operator vaak goedkoper kan.

Dat zelf uitzoeken kan je overigens al een tijdje via www.bestetarief.be. Deze site, beheerd door telecomregulator BIPT, laat je zowel vaste als mobiele telefonie, alsook vast internet en bundels vergelijken op basis van je eigen verbruik.


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content