Veilig eindejaarsshoppen op het internet
Nu de kerstlichtjes oplichten in het straatbeeld, is het weer tijd voor eindejaarsshoppen. Feestartikelen en cadeautjes voor familieleden, vrienden, kennissen, ze zullen dit jaar meer dan ooit online worden gekocht.
Nu de kerstlichtjes oplichten in het straatbeeld, is het weer tijd voor eindejaarsshoppen. Feestartikelen en cadeautjes voor familieleden, vrienden, kennissen, ze zullen dit jaar meer dan ooit online worden gekocht.
Volgens BeCommerce, de vereniging van Belgische ecommercebedrijven, wordt een omzetstijging met 45 procent ten opzichte van 2009 verwacht. Concreet voorzien de Belgische e-commerce bedrijven in de eindejaarsperiode 2010/2011 een omzet in de ordegrootte van 750 miljoen euro (zo’n 250 à 300 miljoen meer dan in 2009). En dat cijfer omvat dan nog niet de bestellingen die in webshops in andere landen worden geplaatst.
Overigens loopt België met deze toch mooie cijfers nog achter op de rest van de wereld. Zo stelt een studie in de VSA, Groot Brittannië en Australiê door het securitybedrijf Webroot, dat 55 procent van de respondenten minstens de helft van hun eindejaarsaankopen online zouden verrichten – een stijging met 38 procent ten opzichte van 2009.
De keerzijde van de medaille zijn de gevaren die online shoppers bedreigen en elk jaar toch weer net wat anders zijn. We brengen voor u een overzicht van die gevaren, met wat tips ter bescherming en een paar informatieve links.
Gevaar! * Misdadigers zetten vaak valse sites op, die de systemen van bezoekende shoppers met malware besmetten. Dat kunnen zowel ogenschijnlijk bonafide sites zijn, als imitaties van gekende sites (zoals van grote ketens).
* Misdadigers manipuleren vaak de resultaten van zoekmachines om hun besmette sites zeer hoog te laten scoren (eerste of tweede pagina). De klanten beperken hun bezoeken vaak tot sites op de eerste enkele pagina’s. De misdadigers mikken daarbij vooral op populaire zoektermen, zoals onder meer dit jaar ‘Kinect for Xbox’, ‘Call of duty: Black Ops’, ‘Toy Story 3’ en dies meer.
* Spammail lokt vaker dan ooit met aantrekkelijke aanbiedingen. Of er verschijnen berichten met ‘confirmatie van bestelling’ of ‘volg uw bestelling’ en dies meer. Of er wordt een ‘probleem’ gemeld met het verzoek wat te downloaden of een ID ter bevestiging te leveren.
* Let op bij betalingen, zeker in het buitenland, voor mogelijkheden tot bedrog. Als wordt gevraagd vooraf te betalen, door een cashoverschrijving (zoals met Western Union) of via een ‘escrow’-bedrijf (een derde partij die het geld in bewaring neemt), kan dit voor problemen zorgen!
* Uit cijfers van het European Consumer Centres’ Network (ECC-Net) blijkt dat de meeste problemen bij online bestellingen te maken hebben met de leveringen. Dat kan gaan van het niet (of veel te laat) leveren van producten, het leveren van defecte producten of van andere producten dan besteld. Vaak blijken ook de exacte kosten (en dus totaalprijs) niet altijd even duidelijk, evenals leveringswijze, garantie en nazorg. Of inzake het retourneren van producten.
Tips voor veilig shoppen
* Zorg ervoor dat de internetbescherming van je systeem zo recent mogelijk is en gepatcht.
* Klik niet door naar webshops vanuit de resultatenpagina van een zoekmachine. Typ eigenhandig de URL is en let op geen spelfouten te maken (misdadigers kopen vaak lichtjes fout gespelde domeinnamen).
* Reageer niet op spam-aanbiedingen. Wees liever wat te wantrouwig. Download geen documenten of toepassingen, tenzij via bonafide sites.
* Phishingaanvallen (door imitatiesites of valse boodschappen) maken gebruik van een aantal vaste truukjes. Zoek “phishing quiz” op in een zoekmachine, voor tips hoe je kan leren malafide sites en mails kan herkennen.
* Bij het plaatsen van de bestelling, check of het om een beveiligde verbinding gaat, zoals een ‘https://’ pagina. Controleer of het ‘slotje’ (of equivalent) zichtbaar is op de betrokken pagina.
* Koop bij gekende webwinkels. Als je toch bij een onbekende winkel wil aankloppen, check dan eerst forums of andere informatiebronnen op mogelijke (negatieve) ervaringen.
* Hou alle gegevens van de online winkel bij (adres, contactinformatie, …), evenals een (afgedrukte) kopie van je bestelling.
* Als sites vragen om een paswoord aan te maken, gebruik niet hetzelfde paswoord voor alle webshops waar je aankopen doet. Onthoud de paswoorden niet in je machine.
* Betaal op een veilige wijze. Maak gebruik van een kredietkaart. Als je dat niet vertrouwt, vraag je bank of kaartverstrekker naar een ‘virtueel kredietkaartnummer’. Dat nummer kan dan voor één enkele aankoop worden aangewend, of slechts gedurende een erg beperkte tijd. Raadpleeg de brochure van ECC-Net over ‘Betalen op het internet’ (zie links)
* Hou je bankrekeninguittreksels en de afrekenstaten van je kredietkaart(en) in de gaten!
* Wees voorzichtig met mails die bestellingen bevestigen of trackinginformatie bieden. Download geen bestanden via die mails, zeker niet als die geen trackingnummer vermelden. Volg de levering op via het trackingsysteem op de site van de transporteur.
* Lees de kleine letters, zeker als het een bestelling bij een buitenlandse webwinkel betreft. Check leveringswijze en -duur, garantie en nadienst, etc. Controleer of de overeenkomst al je rechten als klant eerbiedigt (zoals het verzakingsrecht). Raadpleeg de brochure van ECC-net over ‘kopen over het internet’ (zie links).
Links
* ECC-Net, ‘Betalen op het internet’, een uitgebreid overzicht van alle mogelijke betaalwijzen en hun voor- en nadelen voor betalingen op het internet.
* ECC-Net, ‘Kopen op het internet’, Een uitgebreid overzicht van aspecten van ecommerce vanuit het standpunt van de consument.
* De FOD Economie heeft een uitgebreide (256 pagina’s) ‘Gids voor internetgebruikers’.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier