Verbod op Facebook-webanalytics
De Duitse privacyhoeders blijven inhakken op Facebook, met een verbod in de staat Schleswig-Holstein voor alle instanties om Facebook-fanpagina’s en -‘like’-knoppen te hebben.
De Duitse privacyhoeders blijven inhakken op Facebook, met een verbod in de staat Schleswig-Holstein voor alle instanties om Facebook-fanpagina’s en -‘like’-knoppen te hebben.
De Duitse wetgeving rond de bescherming van privacy is niet alleen een van de strengste ter wereld, maar de naleving ervan wordt ook actief afgedwongen. Eens te meer vormt Facebook hierbij het doelwit, nu in de Duitse bondsstaat Schleswig-Holstein. Het Onafhankelijk Centrum voor Privacybescherming (Unabhänglisches Landeszentrum für Dataschutz, ULD) meldt in een persbericht dat alle instanties hun Facebook fanpagina’s, evenals add-ins zoals ‘like’-knoppen moeten verwijderen. De informatie die hieruit wordt vergaard door Facebook, en de verwerking ervan, is immers in strijd met de Duitse en Europese wetgeving inzake privacy.
In een technisch document, ‘Datenschutzrechtliche Bewertung der Reichweitenanalyse durch Facebook’, wordt uitgebreid beschreven (cfr. sectie 5) hoe in het bijzonder de Insight webanalytics van Facebook in zijn huidige vorm in overtreding is met de Duitse (en Europese) wetgeving.
De waarschuwing van het ULD geldt voor alle ‘instanties’ (letterlijk: “alle Stellen”) in de bondsstaat, en dus zowel voor officiële als privéorganisaties (bedrijven, en in wezen iedereen die een website uitbaat met een Facebook-gerelateerde add-in). In de persmededeling wordt gedreigd dat tegen website-uitbaters die tegen eind september geen maatregelen hebben genomen, mogelijks verdere stappen kunnen worden ondernomen, inclusief het opleggen van boetes (tot een maximum van 50.000 euro).
Navraag bij het ULD maakt evenwel duidelijk dat dit niet de eerste bedoeling is van deze actie. “Het is Facebook’s Insight dat het probleem vormt”, wordt verklaard. “Deze dienst zelf moet worden aangepast en Facebook moet zich aan de Europese wetgeving aanpassen. Kleine ondernemingen kunnen Facebook niet beïnvloeden, dat weten we. Maar met de persmededeling wijzen we zowel officiële instanties als de bedrijfswereld erop dat ze in overtreding zijn. Het is niet de bedoeling kleine bedrijven of individuen lastig te vallen.” De ULD wijst er voorts op dat er weldegelijk mogelijkheden zijn om dergelijke analysediensten conform de wet aan te bieden.
Recent werd Facebook in Duitsland nog op de vingers getikt wegens het vergaren van biometrische informatie (in het kader van de aangeboden ‘face tagging’ gezichtsherkenningsfunctie).
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier