Vernieuwde LinkedIn wil u meer doen chatten

© Bloomberg
Pieterjan Van Leemputten

LinkedIn vernieuwt zijn website en wil zo meer inzetten op functionaliteiten die vooral jongere gebruikers moet aanspreken. Ook het overgenomen Lynda.com krijgt nieuwigheden.

De opvallendste aanpassing wordt een functie rechtsonder op de site waarbij je contacten kan zien om met hen te chatten. Daarmee krijgt LinkedIn een chatfunctie waar het tot nu toe vooral werkte met InMail, LinkedIn’s eigen mailsysteem. Dat schrijft Fortune.

Tegelijk zal het zakelijk sociaal netwerk meer inzetten op nieuws. Dat gebeurde al, maar het is de bedoeling dat u in de toekomst meer werkgerelateerd nieuws op uw feed ziet.

LinkedIn test ook voor het eerst ook een chatbot, gebruikers kunnen aan de bot vragen om een gemeenschappelijk tijdstip uit te kiezen uit twee Google-agenda’s. Tot slot krijgt leerplatform Lynda.com, dat vorig jaar door LinkedIn werd gekocht een beter algoritme voor aanbevelingen van lessen op basis van je jobs en specialisaties.

De opfrissing van LinkedIn heeft duidelijk twee doelen: gebruikers langer op de site houden, maar meer inspelen op de jongere generatie door chatfuncties in te bouwen.

De nieuwe functionaliteiten hebben overigens weinig te maken met de overname door Microsoft, dat deze zomer 26,2 miljard dollar betaalde voor het netwerk. Die overname is nog volop aan te gang. Maar gezien Microsoft zelf volop experimenteert met chatbots, lijkt het ons waarschijnlijk dat we op lange termijn meer van die technologie op LinkedIn zullen zien.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content