‘Vervagen van data’ moet privacy verbeteren

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Een Nederlandse onderzoeker stelt dat privacyproblemen kunnen worden opgelost door data geleidelijk te laten ‘vervagen’.

Een Nederlandse onderzoeker stelt dat privacyproblemen kunnen worden opgelost door data geleidelijk te laten ‘vervagen’.

“In dit proefschrift nemen we de positie in dat het eindeloos bewaren van privacygevoelige gegevens onvermijdelijk zal leiden tot het op straat komen te liggen van deze gegevens”, klinkt het in de samenvatting van de thesis van ingenieur Harold van Heerde van de universiteit van Twente. Hij argumenteert daarom dat informatie na enige tijd geleidelijk kan gewist worden, noem het ‘vervagen’. De idee is dat eerst de meest specifieke gegevens worden gewist (of vervangen door ‘algemenere’ informatie). Dat zou het lekken van privacygevoelige informatie, door bijvoorbeeld hacks van databanken, moeten helpen bestrijden.

Veel informatie wordt vandaag bewaard in de redenering dat die nog bruikbaar kan zijn en dus waardevol is. Van Heerde argumenteert dat bedrijven precies daar een juiste balans in moeten zien te vinden. Bovendien zijn er verschillende belanghebbenden in het verhaal: wat wil de gebruiker gewist zien worden en wat wil het bedrijf bewaren? In het ideale geval moet de gebruiker zelf kunnen bepalen wat wanneer gewist moet worden.

Volgens Van Heerde kunnen daar twee criteria voor worden gebruikt: als er geen specifiek doel is waarvoor de bewaarde informatie dient of als er geen tijdspanne voor dat doel wordt gegeven. Hij geeft het voorbeeld van Google dat zoekgegevens van gebruikers ‘anoniem’ bewaart. “Google zegt daarmee zijn zoekmachine slimmer te maken, maar dat is een erg onbepaald doel en tijdsspanne”, zo zegt hij aan Webwereld.

Technisch is de oefening alvast niet al te moeilijk, gaat van Heerde verder. De databases van bedrijven moeten gewoon worden aangepast. Enkel het prijskaartje zou wel eens kunnen oplopen. En zulks is altijd een struikelblok voor bedrijven…

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content