Vlaamse verkeersbordendatabank goed op weg
De verkeersbordendatabank waar Vlaanderen vorig jaar mee van start ging, timmert ijverig verder aan de weg. Maandelijks worden ongeveer 3.500 kilometer aan Vlaamse wegen geïnventariseerd.
De verkeersbordendatabank waar Vlaanderen vorig jaar mee van start ging, timmert ijverig verder aan de weg. Maandelijks worden ongeveer 3.500 kilometer aan Vlaamse wegen geïnventariseerd.
Dat gebeurt via mobile mapping. Om de vijf meter wordt een foto van 360 graden genomen via een camera op een rondrijdende wagen. Het type verkeersbord, de afmetingen, de plaatsbepaling en de eigenlijke worden geïnventariseerd en verwerkt. Via een matching met de GIS-database, is de databank accuraat tot op één meter.
In juni hadden 23 Vlaamse gemeenten al een verkeersbordendatabank. “Tegen december zullen 120 van de 308 gemeenten reeds geïnventariseerd zijn”, zegt projectverantwoordelijke Paul Verbiest. In totaal moeten 62.000 kilometer aan verharde wegen ingegeven worden, waarvan 54.000 tot de gemeentes behoren. “Daarvan hebben we reeds 20.000 kilometer geïnventariseerd, waarbij we perfect op planning liggen. Tegen augustus volgend jaar zullen we een volledige dekking van de Vlaamse wegen bieden”, aldus nog Paul Verbiest.
De hoofdbedoeling van de database is om een volledige inventaris te hebben van alle wegwijzers en snelheidsbeperkingen. “Via analyses kunnen dan onlogische verkeerssituaties opgespoord worden”, zegt Paul Verbiest die ons meteen een demo geeft van hoe een wegbeheerder bijvoorbeeld visueel kan controleren of de snelheidsbewegwijzering logisch en correct aangebracht is over de gemeentegrenzen heen.
De toegang tot de database gebeurt beveiligd – via de eID of een token -, maar blijft momenteel beperkt tot politie en wegdiensten. “We onderzoeken nu of andere partijen ook toegang kunnen krijgen, maar het is niet de bedoeling om de database open te stellen voor het grote publiek”, zegt Paul Verbiest. Wel wordt gedacht aan gps-leveranciers en/of kaartenfabrikanten die zeker vragende partij zijn om verkeersborden op te nemen in hun nieuwe kaarten en gps-toestellen, zoals onlangs nog bleek op het jaarlijkse ITS-congres rond verkeerstechnologie en -management.
De bedoeling is dat de database continu onderhouden wordt door alle mede-eigenaars en gebruikers. “Dat is in het belang van iedereen. Wie weet hangt deze database binnen pakweg tien jaar wel rechtstreeks vast aan een gps-toestel”, besluit de projectverantwoordelijke.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier