.vlaanderen niet populair bij professionelen

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Bijna 6 op de 10 Belgische kmo’s en particulieren zien opportuniteiten in nieuwe internetextensies, maar slechts 16 procent van de professionelen vindt .vlaanderen relevant.

Bijna 6 op de 10 Belgische kmo’s en particulieren zien opportuniteiten in nieuwe internetextensies zoals .brussels, .shop en .music. Dat blijkt uit een onderzoek van domeinbeheerder DNS Belgium. Maar slechts 16 procent van de professionelen vindt .vlaanderen relevant.

TNS Dimarso contacteerde 500 Belgische bedrijven en 1000 eindgebruikers voor dit marktonderzoek in opdracht van DNS Belgium. Professionelen (kmo’s en vrije beroepen) en particulieren werden niet enkel bevraagd over de komst van de nieuwe internetextensies, maar ook over hun huidig bezit van domeinnamen.

Critici vrezen dat de nieuwe extensies (er komen er honderden op ons af) voor verwarring zullen zorgen en extra kosten met zich zullen meebrengen. Hoewel die kanttekeningen moeilijk ontkend kunnen worden, blijkt uit dit onderzoek toch dat het beeld dat leeft over de nieuwe extensies genuanceerder is dan dat.

59 procent van de bevraagde professionelen ziet immers mogelijkheden in de nieuwe internetextensies, 43 procent vindt de komst ervan een positieve evolutie en 40 procent stipt aan dat ze nuttig kunnen zijn. De particulieren denken in dezelfde richting.

Is 43 procent van de professionele respondenten die de nieuwe suffixen een positieve evolutie vindt dan geen laag cijfer? “Dat denk ik niet”, argumenteert algemeen directeur Philip Du Bois van DNS Belgium. “Niet iedereen heeft de relevantie en het nut van de nieuwe extensies al begrepen, en we moeten het grote publiek nog leren wat de mogelijkheden zijn. Ik vind 43 procent al een behoorlijk cijfer.”

Du Bois diept .berlijn op als voorbeeld, de suffix van de Duitste hoofdstad die deze week live is gegaan. “De organisatie achter .berlijn kon bij de lancering al meteen 32.000 registraties optekenen. Dat is een erg mooi cijfer. Brussel is misschien niet zo groot als Berlijn, maar ik denk dat ook die extensie een mooie toekomst wacht.”

Particulieren

Nog uit het onderzoek blijkt dat de interesse voor .vlaanderen en .brussels (de twee suffixen die zullen worden beheerd door DNS Belgium, naast .be) groter is bij particulieren dan bij bedrijven. “Slechts 16 procent van de professionelen geeft aan .vlaanderen relevant te vinden.”, zegt Du Bois. “Bij de particulieren is dat toch al 44 procent.”

Deze cijfers bevestigen alvast een eerdere studie van BeCommerce-voorzitter Patricia Ceysens (Open VLD), waaruit bleek dat er weinig enthousiasme is bij de Vlaamse bedrijven rond .vlaanderen. Drie vierde (73 procent) van de door BeCommerce bevraagde bedrijven antwoordden dat ze niet de intentie hebben om hun bedrijfsnaam aan het regionale top level domein te koppelen.

Uit de eerste reacties van registrars (verkopers van domeinnamen) blijkt ook dat, van de Belgische extensies die er zitten aan te komen, vooral .brussels en .gent interesse opwekken. “Dat zien we ook bij ons”, knikt Du Bois. “De cijfers voor .brussels klokken inderdaad hoger af dan voor .vlaanderen. Al zou het potentieel voor die laatse suffix logischerwijs toch groter moeten zijn.”

Ruimte voor nieuwe domeinnamen

Iets meer dan de helft van de vrije beroepen zou intussen een domeinnaam bezitten. Bij de ondernemingen is dat 89 procent. Ongeveer 30 procent van de professionelen is van plan om nog een domeinnaam te registreren. Bij de particulieren, waarvan minder dan 20 procent een domeinnaam heeft, ligt dat percentage de helft lager.

“Al bij al bevat dit onderzoek hoopgevende cijfers over de nieuwe extensies”, besluit Du Bois. “Een deel van de zakelijke markt ziet er nu al potentieel in. Tegelijk beseffen we dat ruim de helft van de professionelen en particulieren nog overtuigd moet worden van het nut. Het is onze taak om blijvend te informeren over de concrete voordelen die .vlaanderen en .brussels. kunnen bieden.”

Lancering

Voor .vlaanderen en .brussels zal het lanceringsproces bestaan uit vier verschillende periodes.

Tijdens een eerste ‘sunrise’-periode (die momenteel voorzien is voor september) kunnen bedrijven, merkhouders, overheden en verenigingen als eersten .vlaanderen- en .brussels-domeinnamen claimen voor hun websites en e-mailadressen. Die eerste sunrise zou één maand duren.

Een tweede, aansluitende sunrise-periode (oktober) is voor privépersonen. Elke Belg kan dan een .brussels- en een .vlaanderen-domeinnaam aanvragen met daarin zijn of haar achternaam, of een combinatie van voor- en achternaam. Du Bois van verwacht dat veelvoorkomende familienamen het snelst geregistreerd zullen worden.

Gedurende de derde fase (de ‘landrush’, voorzien voor midden december) kan iedereen ter wereld zijn .brussels- en .vlaanderen-domein aanvragen, zonder daarbij te moeten aantonen dat hij of zij er aanspraak op maakt. Zoals bij de eerste fase zullen identieke domeinnamen die meer dan één keer aangevraagd zijn, per opbod verkocht worden tijdens een veiling.

Tijdens de laatste fase ten slotte kan iedereen wereldwijd zonder beperkingen en zonder dat er een veiling aan te pas komt .vlaanderen- en .brussels-domeinnamen registreren. Dat zou vanaf half januari 2015 het geval zijn, als er zich geen vertragingen meer voordoen.

DNS Belgium maakt naar eigen zeggen binnen enkele weken de prijzen die het aan zijn agenten wil aanrekenen voor .vlaanderen- en .brussels-domeinnamen bekend.

Verwacht wordt dat de prijs voor de eindgebruikers zal schommelen rond de 25 euro per naam per jaar. Een dot gent zal iets duurder worden, en moet van eigenaar wisselen voor ongeveer 30 euro per naam per jaar, al kan er nog gespeeld worden met die prijspunten afhankelijk van de vraag.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content