Voor 30 miljoen euro aan fraude bij internetaankopen in 2008

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

In 2008 is in België voor vermoedelijk 30 miljoen euro aan verliezen geleden als gevolg van internetfraude bij online aankopen. Dat cijfer is afkomstig van de Federal Computer Crime Unit (FCCU) van de Federale politie en het online betaalplatform Ogone.

In 2008 is in België voor vermoedelijk 30 miljoen euro aan verliezen geleden als gevolg van internetfraude bij online aankopen. Dat cijfer is afkomstig van de Federal Computer Crime Unit (FCCU) van de Federale politie en het online betaalplatform Ogone.

Het aantal online aankopen in België neemt explosief toe, benadrukt Ogone, dat zo’n 85 procent van de Belgische onlinemarkt zegt te vertegenwoordigen. Zo registreerde het bedrijf tijdens de eerste negen maanden van 2009 een derde meer transacties in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het totaal uitgegeven bedrag steeg in dezelfde periode met 20 procent.

Die evolutie gaat gepaard met meer internetfraude. Maar volgens Luc Beirens, hoofdcommissaris van de FCCU, neemt het aantal fraudegevallen niet in dezelfde mate toe. Zo werden in 2008 bij de Belgische politie 3.874 aangiften over internetfraude gedaan, tegenover 3.248 in 2007 (+19 procent). De daarbij geleden verliezen, naar schatting 30 miljoen euro, zijn volgens Beirens bovendien relatief, als je voor ogen houdt dat de Belg zo’n 3,25 miljard euro spendeerde op het internet.

Beirens benadrukt dat het voor de consument heel belangrijk blijft om zelf zijn gezond verstand te gebruiken bij online transacties. Hij moet bijvoorbeeld niet ingaan op ongeloofwaardige aanbiedingen of op transacties met betalingen via moeilijk te traceren kanalen. “Voorts raden wij iedereen aan om zijn pc te beveiligen met geüpdatete antivirusprogramma’s en firewalls en om verschillende paswoorden te gebruiken”, klinkt het. “Ook is het altijd veiliger om transacties uit te voeren in België.”

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content