Vooral it-problemen verwacht na stroompannes
De ‘black outs’ van het elektriciteitsnetwerk die we deze winter mogen verwachten, zullen vooral problemen opleveren als alles opnieuw opgestart wordt. Dat vertelde Proximus cto Geert Standaart tijdens het jongste Beltug-event.
Ook operatoren en it-managers bereiden zich voor op de stroompannes die we deze winter mogen verwachten. Luc Verbist, de cio van de Persgroep op twitter:
Geert Standaert, de cto van Proximus vertelde dat de operator zich wel degelijk voorbereidt op de stroomuitval, maar duidde erop dat het mogelijk vooral een probleem wordt na afloop van de panne. ‘Op dat moment gaan miljoenen toestellen opnieuw opstarten. Allen zullen ze tegelijk een netwerkconnectie proberen te maken. Het is niet helemaal duidelijk wat de impact daarvan zal zijn,” aldus Geert Standaert.
De energiemaatschappijen houden deze winter rekening met black outs voor in totaal 50 tot 100 uur. Het elektriciteitsnetwerk zou in principe max 4 uur lang plat liggen. “In onze datacenters is er geen probleem. Daar zijn de nodige back-ups voorzien,” aldus Geert Standaert. “Ons mobiel netwerk is wat anders. Daar kunnen we in het geval van een stroompanne tot 4 uur blijven draaien, misschien zelfs vijf uur.” Dat wordt in sommige regio’s dus mogelijk een probleem. “Dat geldt ook voor gewone telefonie, maar we gaan duidelijk prioriteiten leggen. Zo zal Proximus tv afgesloten worden. Je kan immers toch geen tv kijken want je hebt geen elektriciteit. De focus en de prioriteit zal dan liggen op telefonie.” Proximus werkt in elk geval aan een duidelijk stappenscenario.
Ook het Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie, het BIPT, werkt samen met de telecomoperatoren een plan uit. “Er wordt zeer constructief samengewerkt,” aldus voorzitter Jack Hamande die weldra meer informatie zal uitbrengen. De vereniging Beltug zelf houdt zich niet bezig met deze problematiek. “Daarvoor zijn we te klein,” aldus voorzitter Danielle Jacobs.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier