Waarom Facebook WhatsApp koopt
Facebook legt 19 miljard dollar op tafel voor de populaire social messaging-app WhatsApp. Dat is een enorme smak geld voor een bedrijfje met 50 werknemers. Maar het maakt van Facebook een te duchten speler in de mobiele markt.
Facebook legt 19 miljard dollar op tafel voor de populaire social messaging-app WhatsApp. Dat is een enorme smak geld voor een bedrijfje met 50 werknemers. Maar het maakt van Facebook een te duchten speler in de mobiele markt. Elke dag worden er 21 miljard sms’jes rondgestuurd in de wereld. Dat lijkt veel, maar het is nog niet eens de helft van de 50 miljard WhatsApp-berichten die dagelijks op het internet gezwierd worden (door 450 miljoen gebruikers). In landen zoals India en Mexico haalt de populaire communicatie-app een marktaandeel van bijna 100 procent in het social messaging-segment.
Hoewel ook de WhatsApp-variant Facebook Messenger aan populariteit wint, besefte Zuckerberg dat hij de snelle groei van zijn concurrent niet kon evenaren. Facebook probeert dan ook al een tijdje om WhatsApp op te slokken, maar de 37-jarige oprichter Jan Koum kon de boot steeds afhouden. Tot er een bod kwam dat hij niet meer kon weigeren.
Je kan je terecht afvragen hoe WhatsApp ooit 19 miljard dollar kan terugverdienen, maar daar gaat het niet om. Feit is dat Mark Zuckerberg een veel sterkere positie krijgt in de mobiele markt.
In social messaging wordt Facebook nu zelfs afgetekend marktleider, en het lijkt er op dat het die positie niet snel meer zal moeten afgeven. Als er één app het potentieel heeft om net zoals Facebook het miljard gebruikers te overschrijden, dan is het WhatsApp wel: momenteel komen er maar liefst 1 miljoen gebruikers bij per dag.
Adresboekje Facebook koopt natuurlijk niet alleen een populaire messaging-app. Ook het adresboekje van de 450 miljoen gebruikers én hun telefoonnummer komt in het bezit van ‘s werelds grootste sociale netwerk.
Dat is niet onbelangrijk, want laat het nu net de telefoonnummers zijn die vaak nog ontbreken op Facebook-profielpagina’s. De toegang tot die nummers vormt een belangrijke ‘brug’ tussen de online en de offline wereld, zo beseft Zuck maar al te goed, en Facebook strijdt natuurlijk ook samen met Google om de identiteit van de internetgebruiker.
Voorts past de overname mooi in de mobile first-aanpak die Facebook sinds een tijdje propageert, en in de strategie om met alsmaar meer losstaande apps te komen buiten Facebook. Het opslokken van Instagram was een eerste demarche, de oprichting van de ‘nieuwsaggregator’ Facebook Paper een andere.
Niet voor niets liet Mark in de aanloop naar de 10e verjaardag van zijn netwerk weten dat de toekomst voor Facebook misschien wel buiten Facebook zelf ligt.
Operatoren Tenslotte, en dat is misschien nog wel het belangrijkste, steekt Facebook onze mobiele operatoren een serieuze stok in de wielen.
Hoewel ook bedrijven zoals Belgacom, Mobistar (met WhatsApp-variant ‘Libon’) en KPN (Base komt nog dit jaar met een eigen kloon) zich voorbereiden op een leven na het sms’je, lijken vooral Amerikaanse spelers zoals Facebook, Snapchat en in mindere mate Microsoft (Skype) daar succesvol op in te spelen. In die zin lijkt het er op dat Facebook een toekomstige inkomstenstroom van onze operatoren bedreigt.
De Belgacoms en de Mobistars hopen immers allemaal dat ze het verlies aan inkomsten uit sms en telefonie zullen kunnen compenseren met behulp van (al dan niet betalende) online diensten à la WhatsApp.
Dé hamvraag daarbij is wie er nog gebruik gaat maken van Libon of een Belgacom-variant als iedereen al lang op Facebook Messenger en op WhatsApp zit?
In België trekt het social messaging-segment wel minder snel aan dan in de buurlanden omdat we overspoeld worden met gratis sms’jes, maar wie denkt dat ons land ook op de iets langere termijn beschermd is tegen het machtige Facebook, vergist zich.
Opportuniteit In elk geval zag Mark Zuckerberg een interessante opportuniteit in de mobiele markt, en is hij daar mooi opgesprongen. Ovum voorspelt dat er tegen eind dit jaar 69-triljoen messaging-berichtjes zullen verstuurd worden, door 1,8 miljard mensen wereldwijd.
De markt in social messaging is dus explosief aan het groeien, en Facebook neemt het leven na de sms duidelijk serieus.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier