Waarom je beter geen hashtags gebruikt op Facebook
Hashtags zijn bedoeld om onderwerpen in de kijker te zetten, maar op Facebook schijnen ze een averechts effect te hebben. Posts met hashtags zouden een kleinere virale impact hebben dan berichten zonder hashtags.
Facebook maakt sinds juni gebruik van hashtags, om zo het zoeken naar bepaalde topics overzichtelijker en gemakkelijker te maken en om gebruikers in staat te stellen om real-time gesprekken te voeren over evenementen of tv-programma’s.
Maar de invoering van de ‘hekjes’ lijkt Facebook voorlopig weinig op te leveren. Uit data van het analysebureau EdgeRank Checker – dat ruim 500 Facebook-pagina’s onderzocht, die 35.000 posts waaronder meer dan 6.000 met hashtags bevatten – blijkt dat statusupdates met hashtags nauwelijks extra exposure en amper viraal bereik hebben. Erger nog: EdgeRank stelt dat dit soort berichten een negatieve impact heeft, omdat ze beduidend minder losweken dan posts zónder hashtags. Er wordt simpelweg te weinig op geklikt, omdat met name bedrijven en merken de fameuze hekjes verkeerd gebruiken, aldus EdgeRank.
Om zeker te zijn dat het onderzoek klopte, nam EdgeRank ook Twitter onder de loep. Het analysebureau constateerde dat het gebruik van hashtags daar ruwweg dubbel zo veel kans op retweets oplevert.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier