Waarom Tesla zich sneller blijft ontwikkelen dan traditionele autofabrikanten

© Reuters

Veel traditionele autofabrikanten zijn enorme bedrijven met honderden miljarden aan verkopen en een berg cash om uit te geven. Toch is er een relatief klein bedrijf uit Palo Alto dat ze verslaat op het gebied van de toekomst van de auto-industrie: elektrische auto’s.

Dat bedrijf is uiteraard Tesla, dat zich binnen een paar jaar tijd als meest succesvolle producent van elektrische auto’s wist te positioneren.

Tesla-CEO Elon Musk wist dit te bereiken door in 2006 een ‘masterplan’ te publiceren en zich hier vervolgens aan te houden. Het plan was vrij simpel: bouw een sportwagen. Gebruik dat geld om een betaalbare wagen te produceren. Gebruik dat geld om een nog betaalbaardere wagen te publiceren. Met andere woorden: hij stopte het geld dat hij verdiende in research & development om het volgende product zo snel mogelijk te kunnen lanceren.

Onderstaande grafiek toont dat Tesla met zijn focus op R&D onderscheidend is van de traditionele autofabrikanten, waarvan er nog niet één geweest is die een elektrische wagen kon produceren die aan de populariteit een van de Tesla’s kon tippen. In het laatste jaar groeide de ratio die Tesla in R&D investeerde alleen maar. Nu is dat 17,7 procent. Dat is ongeveer drie keer meer dan de traditionele fabrikanten.

(WK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content