Waarom Twitter zich niet liet opslokken door Facebook
Mark Zuckerberg van Facebook heeft tot twee keer toe geprobeerd Twitter te kopen. Hier lees je waarom de oprichters van de microblogsite daar niet voor te vinden waren.
Mark Zuckerberg heeft twee pogingen ondernomen om de concurrerende sociale netwerksite Twitter te kopen – rechtstreeks via co-oprichter Jack Dorsey en via officiële kanalen. De Facebook-baas stelde een overnamebod van 500 miljoen dollar voor.
Maar de verkoop ging niet door. Waarom Twitter het bod verwierp, staat in een interne e-mail die Twitter-medeoprichter Ev Williams destijds naar zijn collega’s verzond. Die e-mail wordt nu (deels) afgedrukt in het nieuwe boek ‘Hatching Twitter: A True Story of Money, Power, Friendship and Betrayal’ van journalist Nick Bilton.
“Naar mijn mening zijn er drie redenen om een bedrijf te verkopen”, schrijft Williams. “1. De overnameprijs is even hoog als de toekomstige waarde van het bedrijf. 2. Er is een imminente bedreiging van een concurrent. 3. Je krijgt de kans om voor een fantastisch bedrijf te gaan werken.”
Ev Williams vond dat Facebook aan geen enkele reden voldeed: “Ten eerste wordt Twitter een miljardenbedrijf, en in mijn ogen zelfs veel meer dan dat. Bovendien zal volgens mij geen enkele concurrent Twitter overkop kunnen doen gaan – ons concept is zo uniek dat zelfs een bedrijf als Facebook niet over de middelen beschikt het na te bootsen. En ten derde: ik gebruik Facebook niet, en ik heb veel bedenkingen bij hun mensen en hun manier van zaken doen.”
Ook Steve Ballmer van Microsoft en Amerikaans vicepresident Al Gore hebben Twitter proberen te kopen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier