Wally vinden met behulp van Mathematica
Een bolleboos in Mathematica probeert aan de hand van deze software voor grafische berekeningen en visualisatie een methode uit te dokteren om Wally te vinden, het figuurtje uit de populaire zoekprentboeken “Waar is Wally?”.
Een bolleboos in Mathematica probeert aan de hand van deze software voor grafische berekeningen en visualisatie een methode uit te dokteren om Wally te vinden, het figuurtje uit de populaire zoekprentboeken “Waar is Wally?”.
In de zoekboekenserie “Waar is Wally?” loopt ergens een man rond die een trui en muts draagt die altijd rood-wit gestreept zijn. Ook draagt hij een stok en bril. Omdat de prenten overvol figuurtjes staan is hij doorgaans moeilijk te vinden. De zoektochten houden niet alleen kinderen soms uren in de ban, de prentboeken zijn ook bij volwassenen populair.
Maar niet iedereen kan blijkbaar het geduld opbrengen om intensief naar de prenten te staren tot Wally is gevonden. Iemand probeert de zoektocht sneller op te lossen met de software Mathematica die ontwikkeld werd door Stephen Wolfram. Op de website StackOverflow, waar professionele en enthousiaste programmeurs vraagstukken oplossen, volgde meteen een discussie over mogelijke methodes om te berekenen waar Wally zich op de prent bevindt.
Het blijkt een interessante vraagstelling die niet in een-twee-drie – om in mathematische termen te spreken – op te lossen valt. Maar wellicht is het slechts een kwestie van tijd voor er een website opduikt waar je Wally-prenten kunt uploaden om hem dan te zoeken. Wat natuurlijk meteen de pret uit de prentboeken haalt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier