Walmart bouwt eigen zoekmachine
Walmart bouwde met Polaris een eigen zoekmachine die meer …
Grootwarenhuisreus Walmart bouwde met Polaris een eigen zoekmachine die meer rekening houdt met de intenties van de klant.
De online winkel van Walmart – ‘s werelds grootste supermarktketen – maakt sinds kort gebruik van een zoekmachine, Polaris, die door het bedrijf zelf werd ontwikkeld. Daarvoor steunt het bedrijf op experten die ze vorig jaar verwierven met de overname van Kosmix, een start up uit 2005. Dit bedrijf ontwikkelde een semantische zoekmachine op basis van een taxonomie die ca. 5 miljoen categorieën omvat, en hun onderlinge relaties. De onderliggende Social Genome technologie werd eerder al door Kosmix aangewend voor de gezondheidssite RightHealth, de nieuwssite MeeHive (nu gesloten) en tweetbeat (sociale media). Bij Walmart is het doel “om gebruikers niet alleen de producten te laten vinden die ze willen, maar ook items te vermelden in functie van hun interesses of intenties,” aldus Sri Subramaniam, hoofd van het Polaris-team.
Polaris werd op 10 maand tijd door een team van 15 personen ontwikkeld, en hoewel nu pas aangekondigd, is de zoekmachine al een maand in gebruik. Vandaag noteert Walmart een stijging met 10 à 15 procent van personen die een koop on line afsloten. Dat is deels ook toe te schrijven aan een eigen Walmart technologie inzake ‘engagement scoring’, die opvolgt welke zoekpaden door klanten worden gevolgd. Er wordt nagegaan hoezeer de aangeboden keuzes ook echt tot een verkoop leiden en welk zoekpad tot die resultaten leiden. Op die wijze kunnen de links tussen producten worden op punt gesteld. Voorts maakt het systeem ook gebruik van pointers uit sociale media zoals Facebook (‘likes’) en Pinterest (‘pins’) -een uitbreiding van een aanpak die Walmart eind vorig jaar in zijn Shopycat dienst (voor geschenkideeën) pionierde.
Na walmart.com gaat de technologie ook in andere landen aanwenden, te beginnen met Brazilië, gevolgd door andere landen uit het totaal van 27 landen waar Walmart actief is.
Na de overname in april 2011 werd Kosmix samen met andere technologie acquisities ondergebracht in een nieuwe onderzoeksdivisie, @WalmartLabs. Deze divise moet door een ‘innovatieve versmelting van verkoop, mobiele en sociale’ aspecten de on-line handel van Walmart ‘herdefiniëren’.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier