Wat als Facebook u betaalt?
Wie verdient aan uw persoonlijke data? Facebook en co… Waarom niet u?
Wie verdient aan uw persoonlijke data? Facebook en co… Waarom niet u? De toekomstige beurswaarde van Facebook – en andere sociale netwerkbedrijven – hangt in hoofdzaak af van de mogelijkheid om data over u en uw gedrag aan derden te verkopen. Daar zullen die bedrijven goed garen bij spinnen, maar niet de personen van wie de data afkomstig is. In het artikel ‘How a private data market could ruin Facebook‘ bespreekt MIT’s Technology Review hoe onderzoekers de werking van een markt voor betaalde privé data zien.
De betrokken personen zouden dan betaling kunnen vragen als hun data aan derden worden verkocht, met verschillende opties inzake participatie (inclusief een ‘opt out’ mogelijkheid). Dat biedt zowel opportuniteiten voor tussenpersonen (als Facebook, maar evengoed bedrijven in andere sectoren, als de financiële wereld etc.), maar ook mogelijke problemen (hoe een evenwichtige dataset samenstellen).
Voor de personen waarvan hun gedrag en gebruik van de diensten de data opleveren biedt het in ieder geval wat meer controle over het gebruik ervan, wat allicht ook privacy-gerelateerde problemen kan oplossen.
Voor de gaarders van data blijft voorts ook nog de vraag in welke mate die bijkomende kosten fiks in eventuele winsten kunnen snijden. Wat dan weer debeurswaarde van het bedrijf kan beïnvloeden. Waarna de auteurs van het artikel concluderen dat Facebook het wel eens bijzonder moeilijk zou kunnen hebben om hun verwachte beurswaarde vast te houden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier