Wat gebeurde er met de dino’s?

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

‘Producten die geen 20 procent marktaandeel halen gaan eruit.’ Dat maakte Nortel-topman Mike Zafirovski eind 2006 diets. Een dikke twee jaar later wordt de Canadese telecomgigant ontmanteld.

‘Producten die geen 20 procent marktaandeel halen gaan eruit.’ Dat maakte Nortel-topman Mike Zafirovski eind 2006 diets. Een dikke twee jaar later wordt de Canadese telecomgigant ontmanteld.

Zafirovski, de man die Motorola met de messcherpe RaZor in de top gsm-leveranciers had geschoten, is er niet in geslaagd om Nortel te laten overleven. Hoe kan het dat een onderneming van bijna 115 jaar oud roemloos tenonder gaat? En zullen er anderen volgen?

Wie ooit de beurspaleizen van Telecom Genève bezocht in de jaren ’90 werd overweldigd door de grandeur van de stands van de telecomleveranciers: Alcatel, Lucent, Siemens, Ericsson, Motorola, Nortel… Klanten werden met vliegtuigen aangevlogen, met champagne overspoeld en meegetroond over meerdere verdiepingen. Tientallen miljoenen euro’s werden er op enkele dagen doorgejaagd. De marges waren enorm.

Dank zij de liberalisering in ’98 werden de giganten nog eens in de watten gelegd met talloze nieuwe operatoren. Nortel was trouwens een van de grootste leveranciers van glasvezel en optische apparatuur. Geweldige, superieure technologie, bij alle spelers trouwens.

Wat is er dan mis gegaan met de dino’s? Te groot en dus verzand in eindeloze vergaderingsmarathons waar geen beslissingen vielen. En het blijft een raadsel waarom niemand van hen de overweldigende intrede van het internetprotocol correct heeft ingeschat. Toenmalig Alcatel coo Jo Cornu had halverwege de jaren ’90 in Parijs nog verklaard dat ip geen toekomst had. Toch hadden verscheidene ingenieurs al de vinger op de wonde gelegd. Terwijl er eindeloos gedebatteerd werd over standaarden, trokken Amerikaanse it-spelers ongeneerd het laken volledig naar zich toe. Zo kon een liliputter als Cisco het ip-netwerk volledig naar zich toetrekken en zijn eigen standaarden formuleren. Op die manier slaagden ze er niet alleen in een groot marktaandeel maar ook grote marges te halen. De komst van Chinese copycats versnelde nog de teloorgang van de dino’s. ‘Als je niet bij de top drie leveranciers bent, dan is het einde nabij,” vertelde toenmalig Belgacom topman John Goossens eind van de jaren ’90. Twintig procent marktaandeel is dan een minimum. De overblijvende dino’s zijn gewaarschuwd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content