Wat gebeurt er achter de digitale deuren van YouTube? Een gesprek met Europees content manager Stephen Nuttall
Iedereen kent YouTube en weet dat er ontelbaar veel ludieke filmpjes op staan. Maar het is meer dan dat. “YouTube representeert wie wij allemaal zijn. Het is ontzettend divers. Er bestaat serieuze content, gekke content en natuurlijk ook nog Rick Astley“, aldus Stephen Nuttall, Content Manager YouTube Europa. Wij spraken met hem over de rol die YouTube al 10 jaar achter de schermen speelt.
Het zal u niet ontgaan zijn dat YouTube dit jaar 10 jaar bestaat. Wij keken al uitgebreid terug op de filmpjes die ons de afgelopen tien jaar het meest zijn bijgebleven, of die gewoon het meest bekeken zijn. Ook YouTube zelf lanceerde een leuk filmpje waarin het terugblikt op de afgelopen tien jaar. Het succes van het online videoplatform is ongekend. Maar wat gebeurt er achter de schermen om de miljarden video’s te beheren? Het blijkt in ieder geval veel meer werk dan te zitten wachten tot de filmpjes binnenstromen, zegt Stephen Nuttall, Content Manager bij YouTube in Europa.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Wat doet een Content Manager van YouTube precies? Het is toch onmogelijk om al die filmpjes te managen?
“Inderdaad. Er wordt per minuut meer dan300 uur aan nieuwe content geüpload op YouTube. Je kan dus nooit alles bekijken wat erop staat. Het neemt ook alsmaar toe. Vijf jaar geleden werd er nog maar 24 uur per minuut toegevoegd. Als Content Manager kijk ik, samen met mijn team, welke mensen zich snel ontwikkelen en hoe wij hen kunnen steunen en stimuleren om zich nog verder en professioneler te presenteren op YouTube.”
Hoe helpen jullie deze mensen dan?
“Sowieso hebben we online verschillende hulpmiddelen en Playbooks waarin allerlei uitleg staat over hoe je jezelf het beste kan presenteren op YouTube. Het meeste is al direct voor iedereen beschikbaar. Maar de content op YouTube komt van allerlei soorten ‘creators’. Dat kunnen eenvoudige mensen zijn die gewoon een filmpje van een verjaardag online zetten voor familie en maar 20 views krijgen, maar dat kunnen ook mensen zijn die erachter komen dat ze talentvol zijn in wat ze doen, langzaam een publiek verkrijgen en richting de honderden of zelfs duizenden views gaan. Wij hebben software die oppikt of het goed gaat met iemand zijn filmpjes en account. Als dat zo is, kan je toegang krijgen tot onze online training, hulpmiddelen en tips die je kunnen helpen om nog succesvoller te worden. Daarnaast hebben we ook een online Partner Program waar mensen zich voor kunnen aanmelden.”
“Als je dan nog groter en groter wordt, heb je de kans om jezelf als creator ook buiten het online programma te ontwikkelen. Je krijg dan uitnodigingen voor events en toegang tot de fysieke YouTube-spaces in Londen, Berlijn, Tokio en New York. Zo krijg je meer bekendheid en ervaring, en kan je leren van andere creators en van mensen binnen ons team. Sommige creators kunnen op het punt staan waarop het meer wordt dan een hobby en het echt een fulltime baan kan worden. Die mensen willen wij zo goed mogelijk helpen.”
“Er zijn heel veel creators die op diezelfde manier zijn begonnen, en nu direct gemanaged worden door iemand binnen het YouTube Partnerships Team. Zij hebben een een-op-een relatie met een Partner Manager van YouTube. Door deze gesprekken kunnen wij creators leren hoe ze beter met YouTube om kunnen gaan. Maar wij leren zelf ook veel van die gesprekken, over hoe de gebruikers YouTube ervaren en wat we beter zouden kunnen doen om het nog makkelijker te maken voor creators om zichzelf verder te ontwikkelen.”
“Op deze manier kunnen de creators dus een lineaire lijn van groei inzetten. YouTube helpt hen om steeds groter te worden, en daarmee helpen de gebruikers YouTube ook. Ze dragen bij aan de manier waarop het platform ontwikkelt. Het is een prachtige wisselwerking.”
Wanneer hebben jullie door dat een filmpje viraal gaat? Geven jullie dat dan ook extra aandacht?
“Het is natuurlijk heel moeilijk om een ‘viral’ video te maken. Dus je ziet niet meteen bij een filmpje: dit is ‘viral’ materiaal. Ik denk ook dat het maken van een ‘viral’ video niet meer zo belangrijk is. De meest succesvolle YouTubers zorgen gewoon dat ze een consistente fanbase hebben en altijd genoeg kijkers lokken. Je hebt er weinig aan om een video te hebben die héél veel bekeken wordt als je verder niks boeiends op je kanaal hebt staan.”
“Maar natuurlijk zien wij als eerste dat er iets populair gaat worden. De ‘aanbevolen video’s’ kijken naar wat je al eerder bekeken hebt, maar zeker ook naar wat door velen bekeken wordt en ons dus opvalt. Het zal dan ook aan steeds meer mensen aanbevolen worden. Ook zien wij dat in korte tijd erna nog meer vergelijkbare filmpjes snel veel views krijgen. Dan is het wel duidelijk dat er een enorme buzz rond hangt. Maar het gaat natuurlijk pas echt viraal als iets extreem veel gedeeld wordt. Dat sociale aspect van YouTube hebben we natuurlijk niet in de hand.”
Filmpjes gaan pas echt viraal als ze veel gedeeld worden. Dat sociale aspect van YouTube hebben wij natuurlijk niet in de hand
De rol van YouTube wordt steeds groter en lijkt soms zelfs het aandeel van tv-kijken over te nemen. Hoe komt dat en is dit iets waar jullie op inspelen?
“Ik denk dat dat komt door de diversiteit en beschikbaarheid van YouTube. Vroeger, in mijn tijd, waren er maar een beperkt aantal zenders. Nu zijn er veel meer. Maar niks is zo breed en uitgebreid als YouTube. Iedereen kan zijn verhaal vertellen en het komt vanzelf wel bij het juiste publiek. Er zijn geen beperkingen. In de UK kijkt de gemiddelde persoon 150 keer per dag naar zijn telefoon. Meestal uit verveling, om de tijd te doden. Je kan dan wat video’s afspelen op YouTube, maar ze ook opslaan en ze later thuis in de zetel bekijken via je tv. Wij doen erg ons best voor deze goede beschikbaarheid.”
“Alleen denk ik niet dat het een of/of-situatie moet zijn. Ik denk dat veel mensen hun tv aan hebben staan en tegelijk ook iets bekijken op een ander scherm, dat van de telefoon, tablet of laptop. Waar onze rol in de toekomst ligt, is moeilijk te voorspellen. Het enige dat we kunnen doen, is zorgen dat de gebruikers een aangename kijkervaring hebben bij ons.”
Wat zijn voor u de hoogtepunten in 10 jaar YouTube?
“Er zijn een paar dingen waar we trots op zijn. Natuurlijk is het prachtig om te zien hoeveel uren aan film er per minuut bijkomt, maar vooral ook hoe snel die groei gegaan is. Ook het aantal gebruikers is de afgelopen jaren blijven toenemen, met ongeveer een gemiddelde stijging van 40% per dag. Er wordt ook meer gekeken naar YouTube. Per jaar stijgt het aantal uur gekeken video ongeveer met 50%. Het feit dat we na 10 jaar nog steeds zo snel en hard verder groeien, is echt fantastisch.”
“Daarnaast zijn we ook erg fier op de verschillende manieren waarop we YouTube kunnen aanbieden en de ontwikkeling die we hebben doorgemaakt. Vroeger konden mensen alleen op YouTube op een desktop. Nu bekijkt meer dan de helft van de bezoekers video’s op smartphones of tablets. In het begin stonden we ook enkel bekend om kortere clips, maar nu is meer dan de helft van de bekeken uren afkomstig van mensen die langere video’s afspelen.”
“We hebben de afgelopen jaren bijgedragen aan een sterke veranderingen in de manier waarop mensen omgaan en reageren op het online vertellen van verhalen. Het is prachtig dat mensen via YouTube een wereldwijd publiek kunnen bereiken. Op YouTube vertellen de mensen verhalen op een manier waarop het anders nooit verteld zou worden. Of dit nu gevestigde instanties, gewoon individuen of zelfs nieuwssites zijn. Dat vinden wij fantastisch.”
Er wordt meer en meer naar YouTube gekeken: per jaar stijgt het aantal uren aan video met ongeveer 50%
Wat mogen we de komende jaren nog van YouTube verwachten?
“Dat weet ik niet. Ik denk dat er steeds meer mensen via hun telefoon gebruik zullen maken van YouTube. Dus de mobiele telefoon zal voor de verdere ontwikkeling ook een grote rol gaan spelen. Verder zijn mensen ook erg aan het experimenten met Virtual Reality-technologie. Er bestaan al erg interessante 360-gradenvideo’s waarin je echt zelf rond kan kijken. Die kunnengewoon gefilmd worden met een eenvoudige camera. Dus hoe dat verder zal ontwikkelen, is erg interessant om in de gaten te houden. Dit zou de online ervaring van optredens, sportevenementen of zelfs documentaires immers gigantisch kunnen veranderen.”
“Ik denk ook dat de kwaliteit steeds zal blijven toenemen en dat we meer en meer interactieve en overweldigende ervaringen zullen hebben. Maar zoals ik al zei, hoe alles echt gaat veranderen in de toekomst weten we niet. Wat wij zullen blijven doen, is blijven inspelen op onze gebruikers: zorgen dat het voor de ‘creators’ makkelijk te gebruiken is en dat de overige bezoekers een fijne kijkervaring hebben.”
(MVDW)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier