Waymo schrapte autopilot nadat chauffeur in slaap viel
Waymo, het dochterbedrijf van Google’s Alphabet, heeft haar zelfrijdende wagens gedemonstreerd aan een aantal Amerikaanse journalisten. Het bedrijf legde ook uit waarom het zich nu enkel richt op een volledig autonome wagen die geen menselijke tussenkomt meer vereist.
De ontwikkeling van geautomatiseerd rijden verloopt in vijf fases, waarbij de eerste fase cruisecontrol was en de laatste fase de toekomstdroom wordt waarbij uw auto u zelf komt oppikken. In de tweede en derde fase kan de chauffeur zijn stuur loslaten op de autosnelweg. Hij kan zijn aandacht aan iets anders schenken, maar moet wel nog steeds in staat zijn om de controle over te nemen. Een aantal bekende automerken willen hun high-end modellen daar de komende jaren mee uitrusten, maar Waymo heeft beslist die fases over te slaan. Het bedrijf wil zich meteen focussen op fase vier en vijf: de volledig autonome wagen.
De reden: een test in 2012 waarbij chauffeurs in een zelfrijdende auto gevraagd werden om in te grijpen indien nodig. “Wat we toen zagen was beangstigend’, vertelt Waymo-baas John Krafcik aan Reuters.
Chauffeurs verliezen aandacht
Verschillende chauffeurs bleken afgeleid te zijn door hun smartphones, door hun make-up of door iets anders, terwijl ze vervoerd werden aan 90 kilometer per uur. Eén chauffeur viel zelfs in slaap. Die beelden werden vijf jaar geleden opgenomen, maar vandaag voor het eerst naar buiten gebracht. Ze waren voor Waymo voldoende om het autopilot-project meteen stop te zetten. “Chauffeurs geraken de aandacht kwijt, waardoor ze het stuur moeilijk meteen kunnen overnemen”, aldus Krafcik. Na het incident besloot het bedrijf om zich volledig op technologie te richten die geen menselijke tussenkomt meer vereist.
De directeur liet weten dat introductie van hun volledig autonome wagen eraan komt, maar wilde er geen concrete datum op plakken. Momenteel worden ze nog uitgetest in een gesloten testcircuit.
Eerste dode door autopilot
Vorig jaar viel de eerste dode in een zelfrijdende wagen. Dat gebeurde met een Tesla-wagen waarin de autopilot-functie was ingevoerd na een software-update. Tesla waarschuwt chauffeurs dat die nog niet voor honderd procent werkt en dat ze hun handen steeds op het stuur moeten houden om in te kunnen grijpen. Vorige maand besliste de onafhankelijke onderzoeksorganisatie NSTB dat de autopilot een grote rol speelde in het ongeval omdat die ervoor zorgde dat de chauffeur niet alert bleef.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier