Web 2.0 niet besteed aan Europese parlementsleden
De Europese verkiezingen hebben niet gezorgd voor een boost in het web 2.0-gebruik van Europese parlementsverkiezingen.
De Europese verkiezingen hebben niet gezorgd voor een boost in het web 2.0-gebruik van Europese parlementsverkiezingen.
Dat blijkt uit [onderzoek van communicatieconsultancyfirma Fleishman-Hillard] onder de Europese parlementsleden. Zowat 75 procent van de gebruiken een webpagina om zich voor te stellen aan hun kiezers. En om opzoekingswerk te doen, is het internet voor hen ook uiterst geschikt. 93 procent gebruikt zoekmachines dagelijks voor wetgevend werk.
Maar slechts een derde van de parlementsleden gebruikt sociale media intensief. Een vijfde doet dat af en toe. 29 procent “gebruikt sociale netwerken niet en plant ze ook niet te gebruiken”. Een kwart van de parlementsleden heeft een blog, maar slechts een kwart van die groep updatet die regelmatig. Maar liefst 62 procent heeft nooit gehoord van Twitter of gaat het in de toekomst niet gebruiken.
Meer zelfs: blogging en microblogging wordt door slechts de helft van de parlementsleden als een effectief instrument gezien om te communiceren naar de burgers en kiezers. Daarmee staat het naast online video bij de minst populaire instrumenten. Televisie staat met 94 procent op kop, gevolgd door het spreken op evenementen en persoonlijke meetings.
Overigens blijken van de drie grootste fracties in het Europese parlement – de socialistische PES, de centrumrechtse EPP-ED en de liberale ALDE – vooral de socialisten web 2.0-aanhangers. Bij de EPP-ED is web 2.0-technologie het minst ingeburgerd.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier