Webshops brengen fysieke winkels niet in gevaar in België
Omdat online winkelen in Nederland zo’n hoge vlucht neemt, zou er tegen 2020 een vijfde van de winkeloppervlakte sneuvelen. In België stijgt de webverkoop ook, maar zal het niet zo’n vaart lopen, aldus sectorfederatie BeCommerce.
Nederlanders shoppen zoveel online – een vierde van hun elektronica en zes procent van hun kleren kopen ze via het web – dat 17 procent van de winkeloppervlakte tegen 2020 zal verdwijnen, zo wijst een analyse van het Financieele Dagblad uit.
Kleine impact in België
Volgens de zakelijke krant De Tijd stijgt ook in België de webverkoop – de omzet bedroeg vorig jaar 1,52 miljard euro, een toename van 12 procent tegenover een jaar eerder -, maar hoeven we geen Nederlands scenario te vrezen, ook al waren er in 2012 30 procent minder verkooppunten dan in 2001.
‘We zien een kleine impact op het winkelvastgoed, maar dat is gezien de economische crisis niet noodzakelijk toe te schrijven aan de aan de onlineverkoop’, zegt Jef Van Doorslaer van vastgoedmakelaar Cushman & Wakefield tegenover De Tijd.
‘Belgisch winkelnet charmanter dan het Nederlandse’
Ook Patricia Ceysens, voorzitster van BeCommerce, is ervan overtuigd dat we het Nederlandse scenario kunnen vermijden: ‘Het Belgische winkelnet is spontaner gegroeid en dus charmanter dan het kunstmatigere Nederlandse winkelweefsel.’
Maar: ‘De nieuwe Winkelnota van de Vlaamse regering laat kunstmatige winkelzones toe. Je mag consumenten echter niet zeggen waar ze moeten winkelen, maar winkels bouwen waar de consumenten zijn. En dat is op het internet’. De toekomst van het winkelen zit hem in een kruisbestuiving tussen fysieke en online activiteiten, vindt ook Van Doorslaer.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier