Webverkoop ‘Black Friday’ rondt kaap van 1 miljard dollar
De webverkoop op Black Friday, de Amerikaanse shoppingpiek na Thanksgiving, rondde dit jaar voor het eerst de kaap van de 1 miljard dollar.
De webverkoop op Black Friday, de Amerikaanse shoppingpiek na Thanksgiving, rondde dit jaar voor het eerst de kaap van de 1 miljard dollar.
Black Friday is in de Verenigde Staten de vrijdag na Thanksgiving. Die vrije dag wordt beschouwd als de opening van het kerstseizoen en kent traditioneel een shoppingpiek, ook online. Volgens cijfers van marktanalist comScore bedroeg de webverkoop op Black Friday dit jaar 1,042 miljard dollar, liefst 26 procent meer dan vorig jaar en voor het eerst meer dan een miljard dollar. De populairste online verkopers (voor Amerikanen) blijken Amazon, Walmart, Best Buy, Target en Apple te zijn.
Een studie van IBM leert verder dat 24 procent van de consumenten op Black Friday online shopte via een mobiel toestel. Dat is 14,3 procent meer dan vorig jaar. De iPad was veruit het meest gebruikte toestel daarvoor: 10 procent van de webverkoop gebeurde via de Apple-tablet, gevolgd door de iPhone (8,7%) en Android-toestellen (5,5%). Kijk je enkel naar de gebruikte tablets dan verpletterde de iPad zijn concurrenten met een aandeel van 88,3 procent. De kruimels waren voor de Nook (van Barnes & Nobles) met 3,1 procent, de Kindle met 2,4 procent en de Samsung Galaxy met 1,8 procent.
Nu blijkt dat de ‘fysieke’ verkoop in de winkels op Black Friday met 1,8 procent gedaald is, durft comScore het aan om te stellen dat de dag een ‘multi-channel’ fenomeen is. Toch kijken de webverkopers in Amerika en daarbuiten vandaag uit naar door de Amerikaanse e-commercesector zelf gecreëerde ‘Cyber Monday’, traditioneel een nog grotere piek in de webverkoop. De verwachtingen neigen dit jaar naar een omzet van 1,25 tot 1,5 miljard dollar. De Belgische vereniging voor e-commerce verwacht (of hoopt?) dat het fenomeen ook naar ons land zal komen overgewaaid.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier